Die jeugd van tegenwoordig

 

Jezelf als voorbeeld nemen, dat moet je eigenlijk nooit doen. Jezelf tot maatstaf maken van alle mensen en dingen is de grootste misdaad die je kunt begaan. Maar soms, soms…o soms dan is het zo verlokkelijk om in die fout te vervallen. Gisteravond bekroop mij het gevoel dat het zonder meer noodzakelijk was.

Een lokale politicus was in discussie, althans dat probeerde hij, met de plaatselijke jongerenraad en dat liep uit op een teleurstelling. En eerlijk gezegd, ik vond het ook tenenkrommend. Mijn tenen kromden zich omdat jongeren van deze tijd naar voren komen met antwoorden en oplossingen die zo uit ambtelijke notities lijken te komen. In elk geval is de verbloemende woordkeus verbluffend. En niet alleen verbluffend maar ook irritant want waar moet het met deze samenleving naartoe als zelfs de jongeren laveren en klippen omzeilen om vooral maar niet beschadigd uit de strijd tevoorschijn te komen? Waar gaat het naartoe als jongeren geen risico’s meer durven nemen maar zich verschuilen achter holle. formalistische leuzen? Daar zou Jong Alphen maar niet alleen die organisatie zich eens danig over achter het oor moeten krabben.  Hoe jong ben je als je idealen nog ruimte laten voor geneuzel over strategie en tactiek?

Ik vind het echt rampzalig, een land met een jeugd die lijkt op gesettelde veertigers. Dan kan het haast niet anders of de macht is aan de haatpaleizen, de Wildersen, de orthodoxe imams en de onbetrouwbare, smerige mollen. En dan neem ik me zelf even als voorbeeld, toch maar wel. Ik strooide knikkers bij de taptoe, marcheerde door de straten van Groningen, Amsterdam en Parijs (Cohn Bendit) gooide nooit met stenen maar schelden kon ik erg goed. In die tijd noemden we elke politieman “SS’er”  en bekladden we het Lieverdje in Amsterdam of het beeld van president Steyn in Deventer. We bezetten de Kweekscholen in Beverwijk en Deventer en tussendoor rotzooiden we dat het een, vooral lieve, lust was. En wat te denken van het schorem dat zich marinier noemde en ons beroofde van onze slaapplaats bij het Monument op de Dam. Je mag vrijheid wel “gedenken”  maar niet beoefenen.

Daaraan moest ik denken ook bij die mafketel die gisteravond bij P&W zat omdat hij zich had laten mishandelen in de trein, daartoe haast een paar idioten had uitgenodigd in plaats van zijn verstand te gebruiken. En dat alles onder het mom van “WE hebben hard voor onze vrijheid gevochten.”  Wat had HIJ daarvoor gedaan dan? Het was weer een voorbeeld van zelfingenomen gezapigheid waar ik van moest kotsen. Ook van die mevrouw van de NS trouwens die zich verschuilde achter de ene  na de andere formaliteit.

Waar is dat jeugdig élan toch gebleven, die idealistische vergezichten over een mooie samenleving? Verdwenen in de binnenzakken, achter het kalfsleer van portefeuilles? Tegenwoordig verlangen jongeren vooral naar een huisje met een vrouwtje of mannetje erin en nog van dat kleine gekriebel ook, en….een zo duur mogelijke auto voor de deur. Bah, bah, bah! Daar ben je niet jong voor, het is te godsgruwelijk voor woorden eigenlijk als je al 80 bent op je zestiende.

Jongeren van Nederland! Toon eens moed, élan, energie, inventiviteit, durf en levensvreugde en stap van die conformistische heksenketel af. Dat is de vurigste wens van deze babyboomer die volgens jullie voormannen alleen maar uit is op graaien en rust. Zet een dot com achter het streven naar gezapigheid achter een voordeur  waar je veilig zit met je apps, de iPod en de hele elektronische bull shit. Kom in opstand, start de revolutie en maak iets moois van deze wereld en van je leven. Doe iets om trots op te zijn. Mijn  God….mijn adem is nog lang niet op maar jullie happen al naar lucht…

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

9 reacties op “Die jeugd van tegenwoordig

  1. Wesley schreef:

    Opstand? Gebouwen bekladden? Op de dam slapen? We zijn verdorie geen zwervers.

    In een tijd waar het ongenuanceerde geschreeuw door veertigers in de Tweede Kamer gebeurt of anoniem op blogs, wat moeten wij jongeren dan in vredesnaam daar nog aan toevoegen?

    Idealen over een betere samenleving? We mogen al hopen dat er het volgende jaar nog genoeg banen zijn om aan het werk te kunnen. Dat de bankiers niet onze complete economie aan de hoogste bieder verkopen. Dat de graaiers niet de bedrijven waar onze ouders werken opbreken en aan China verkopen: dan moeten we straks nóg meer opbrengen voor de babyboom-generatie die straks met pensioen gaat en ons met niets laat zitten.

    Nee, afbreken, slopen, rellen en schelden… dat kunnen andere generaties veel beter dan wij. En tegen de tijd dat die er klaar mee zijn, is er zoveel gesloopt dat we er alsnog niet aan gaan beginnen.

    Onze missie moet niet zijn om te slopen of verbeteren, maar om te redden wat er te redden valt. Dat is dan misschien niet zo vermakelijk als een stelletje relschoppers op de dam; misschien wel zo saai als een ambtelijke bestuurskoker. Maar als we daarmee een restje kunnen behouden van wat al voor ons bevochten is, graag.

    • Kaj Elhorst schreef:

      Behouden….je moet niet behouden, je moet vernieuwen en winnen! Dat hoort bij de jeugd. En wat ben jij meer dan een zwerver? Ben je beter ofzo?

      • Wesley schreef:

        Nee, JIJ VIND dat dat zo is, omdat je zelf problemen had met hoe de dingen waren. Ik vind dat we het met z’n allen best ok voor elkaar hebben. En dat dat best zo mag blijven. If it’s not broken, don’t fix it. En dat is het (nog) niet.

        Zeg ik dat ik beter ben? Nee. Maar ik heb een huis en het redelijk voor elkaar. Geef me één reden waarom ik dan op de dam zou gaan slapen. Behalve dat jij vind dat het kennelijk zo hoort omdat ik jong ben. Nou, boeiend. Niet iedere generatie hoeft te bestaan uit raddraaiers die het kennelijk nodig vinden om het halve land te gijzelen.

        Dat deed de generatie voor jullie ook niet. Die wilden ook gewoon een bestaan opbouwen. Het zijn de babyboomers die de uitzondering zijn. Kennelijk konden die zich dat veroorloven.

        • Kaj Elhorst schreef:

          Als jij als jongere alleen maar wilt behouden, ben je bejaard. En respectloos praten over zwervers, waaronder artsen en ingenieurs hoor…, dat is echt schandalig! En ook als het om anderen gaat…maar ja…daar ben JIJ waarschijnlijk niet gevoelig voor…

          • Wesley schreef:

            Nee, dat is lekker respectvol. Iemand bepaald gedrag toeschrijven omdat-ie toevallig een bepaalde leeftijd heeft. Een hele generatie veroordelen omdat ze het vertikken aan jouw ideaalbeeld van hoe je je als jongere hoort te gedragen te voldoen. Overigens ironisch dat er dan toch een generatiekloof blijkt. De oude raddraaiers die vinden dat de jongeren te braaf zijn en dat dat niet zo hoort. En jongeren die zich daar dan weer geen moer van aantrekken.

            Voor de goede orde: Volgens mij ben ik nergens respectloos t.o.v. zwervers. Ik stel alleen dat ik er geen een ben en dus geen reden heb om op straat te slapen. Als dát al respectloos is, dan zijn er heel wat meer dingen om je druk over te maken dan mijn statement dat ik verdorie geen zwerver ben. Schandalig is het dat jij kennelijk vind dat het niet zijn van iets automatisch betekent dat ik daar een waarde-oordeel aankoppel. En dan beslis je ook nog even voor me WELK waarde-oordeel. En dat artsen en ingenieurs zwervers zijn en passant even noemen. Is er iets speciaals aan die mensen? Of zijn het gewoon doodnormale mensen die blijkbaar ook op straat terecht kunnen komen.

            Wellicht, maar dat weet ik niet, kwam dat wel doordat ze zich niet genoeg met “behouden” bezig hielden maar met vernieuwen en winnen. Om het vernieuwen en winnen. Bah! Kapitalistische bullcrap. Winst maken en groeien. Geen oog hebben voor wat je al hebt, maar rücksichtlos alles kapotmaken door hebberigheid. Meer, meer, meer. Rupsje nooitgenoeg.

            Nee, doe mij maar gewoon wat ik al heb. Dat groeien komt wel. Als er ruimte voor is.

  2. Kaj Elhorst schreef:

    “Ik heb het thuis redelijk voor elkaar, geef me een reden waarom ik op de dam…” Schaam jij je niet vanwege je fundamentele egoïsme. Dit is echt ongelofelijk!

  3. Kaj Elhorst schreef:

    Je praat alleen maar over “behouden”…mijn God, wat mankeert er aan je? Heb je geen dromen en behoeften of wensen…voor jezelf of voor de wereld? Wat een klein, marginaal wereldje leef je in!

  4. Jacqueline schreef:

    Wesley zegt: ‘Nee, doe mij maar gewoon wat ik al heb. Dat groeien komt wel. Als er ruimte voor is.’

    Als je bij de dertigers van nu hoort, dan is dit de tijd om te groeien. Jôh, die ruimte moet je nu dus maken, dat roept Kaj juist. Ben je al uitgeblust? Ben je ouder dan midden of begin dertig en dan al zóóó ingedut?

Geef een reactie

