Het zolderdenkraam

Wetenschap is een geloof, een religie. Ik weet het nu zeker. Sinds mijn discussie met @Carlawijn over wetenschap is het nog duidelijker geworden. Natuurlijk, ik wist het na al die overloeze discussies over God enzo al lang maar toch…

Carla Wijnmaalen heeft mij zekerheid gebracht maar niet de zekerheid die zij hoopt. Carla gelooft niet in flauwekulletjes zoals God enzo. Dat zijn allemaal sprookjes die weliswaar al zo’n drie miljoen jaar oud zijn maar al die tijd heeft de mens in totale duisterheid verkeerd. Pas zo’n driehonderd jaar geleden met de geboorte van Isaac Newton is het licht doorgebroken in de wereld. En kijk eens wat de wetenschap ons allemaal heeft gebracht. Geen vervelende bossen, zwaarmoedige bergen , irritante rivieren of  dodelijke woestijnen maar computers, vliegtuigen, auto’s levensverlengende middelen, condooms en noem maar op. Tel uw zegeningen zou ik zeggen….

Dat de mensheid het ook bij het sprookje van de wetenschap bij het verkeerde eind zou kunnen hebben, nee, dat gaat er bij Carla niet in. Wetenschap is het begin van de glorieuze opmars van de mens over de aarde en door het hele universum. Kom maar op met de goddeloze praatjes want daarin schuilkt de waarheid. Dat wetenschappers soms dingen ontdekken die de mensheid uit lang vervlogen tijden al lang wist, dat deert haar niet. In cirkeltjes rondrennen. Nee zeg, kom op…we gaan voorwaarts!

Vandaag nog riep ik mijn poes binnen. Zij weet dat omstreeks 7 uur ’s morgens haar lekkere hapje klaar staat en ze kwam dan ook subiet. Haar naam is voor haar het teken dat er een hapje op haar wacht. Voor haar betekent haar naam vermoedelijk hetzelfde als het woord “hapje”. Vermoedelijk want ik weet dat natuurlijk niet zeker . Eigenlijk weet ik helemaal niets over het denken en voelen van mijn kat. Er is natuurlijk wel veel onderzoek naar geweest maar daarbij hebben de onderzoekers uitsluitend de menselijke logica gevolgd. Zij zijn nooit uitgegaan van de logica die de kat hanteert. Carla zou onmiddellijk zeggen: “Nee, maar hoe zou je dat ook willen doen?”  En ik zou dan antwoorden: “Precies, daar zit de zwakte van onze wetenschap. Wij weten en kennen de dingen alleen maar zoals ze zich aan ons, volgens onze maatstaven en criteria voordoen.”

Voor Carla is dat te hoog gegrepen en dus noemt zij het “zweverig”. Dat is gemakkelijk, dan blijf je zeker van je zaak, je trekt je wetenschappelijke zwarte kousen nog een strak aan en bent tevreden. Gemakkelijk voor haar dan. De wetenschap is mooi en goed en Kaj Elhorst is gek. Dat is een heldere opvatting over het universum.

En inderdaad, waar houd ik me mee bezig? Ik zit met de onzekerheden en de vragen en ik tuur ’s avonds uit mijn zoldervenster naar buiten en vraag me af  aan welk signaal ik kan zien of er zich zaken afspelen buiten mijn bewustzijn. Dat is heel wat vermoeiender dan de hobby van Carla. Zij kruipt ’s avonds naast haar man op de bank en kijkt naar het megaplasmascherm en ziet hoe zich daar de wetenschap voltrekt. Dat zweeft niet…dat trekt voorbij en blijkt op een goede dag verstoord te worden door onbekende oorzaken. Zou dat een teken voor mij zijn?

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

12 reacties op “Het zolderdenkraam

  1. Carla Wijnmaalen schreef:

    Dat onderzoek dat Kaj wilde ging niet over zijn kat, maar over maagdelijke geboortes. Kaj vond het een groot falen vd wetenschap dat die de mogelijkheid tot maagdelijke geboortes niet onderzocht, want misschien vond men dan ook nog het geneesmiddel tegen kanker, op zich al een vrij vreemde link, maar goed, zwevend kan er veel, heel veel, alles dus. Toen ik vroeg hoe de wetenschap dat dan moest onderzoeken, aangezien er niet steeds vrouwen zich aandienen die beweren zonder man zomaar zwanger geworden te zijn tegenwoordig, vond Kaj dat een bioloog dat moest uitzoeken. Maar doen moesten ze het.

    Ook was het een groot falen van de wetenschap volgens Kaj dat ze het wel eens bij het verkeerde eind hebben. Hij mist hierin dat het juist de grote kracht van de wetenschap is dat bevindingen die later niet bleken te kloppen worden bijgesteld bij nieuwe ontdekkingen. Maar dat is een brug te ver voor Kaj, wetenschap is slecht en niets anders, tenzij ze zich natuurlijk bezig gaan houden met echt belangrijke zaken, zoals onderzoek naar maagdelijke geboortes natuurlijk.

    En ja, ik noemde hem een zwever, maar zweven mag natuurlijk zolang je niet het raam uitzweeft.;)

  2. Piet schreef:

    De sprookjes rond Jahwe en zijn zoon behoren tot de literatuur uit de bronstijd. De tijdsperiode zal ik er niet bij vermelden. Maar mocht je problemen hebben met wetenschap. Maagdelijke geboortes willen bespreken. Of de intuïtie van de kat binnen het verhaal willen plaatsen. Dan ben je van harte welkom op freethinker. Wij houden wel graag van verhalen die goed zijn onderbouwd. De kreet: “wetenschap is een geloof; is een dooddoener”. Vaak verkondigt door gelovigen die niet uit de voeten kunnen met de vooruitgang die de mens maakt. En waarin hun godsbeeld in de verdrukking geraakt.

    PietV.

    • Kaj Elhorst schreef:

      Het probleem van atheisten is dat zij niet kunnen nadenken…dat is bijna net zo’n leuke opmerking als die van Piet over dooddoeners. Wetenschap blijkt ene geloof te zijn en over MIJN geloof kan Piet helaas niets met zekerheid zeggen. Pech! Misschie moet hij maar eens op http://openbaringen.wordpress.com gaan kijken Zij betoog is echt TE simpel…

    • Kaj Elhorst schreef:

      Daar komt bij dat “sprookjes” ook in het verhaal van Piet lijken te worden opgevat als “onziverhalen”. Daarmee begeeft hij xzich op een vrij laag niveau want onzinverhalen zijn het niet. Klaarblijkelijk heeft hij zich nog nooit in het karakter van sprookjes ingeleefd. Dat de mens vooruitgang maaskt is een onzinopvatting. De mens heeft geen enkele vooruitgang gemaakt en aantoonbaar is dat ook niet. Technologie is geen vooruitgang maar ene andere vorm van leven… In de terminologie van Piet: “Vooruitgang is een sprookje”.

  3. Kaj Elhorst schreef:

    EN, Piet, ten leste…in de bronstijd heeft er geen literatuur bestaan…

  4. Piet schreef:

    Ik ben de site van Henk en Diny Herbold betreden. Het heilige der heiligen op internet. Doe ze de hartelijke groeten. Ik zie wel zeker vooruitgang. Al was het maar op grond van de levensverwachting. De tolerantie naar andersdenkenden. Denk maar aan homo’s. Maar ook democratie noem ik een vooruitgang. De snelheid waarmee informatie wordt uitgewisseld kun je een vooruitgang noemen.

    Ach, alles wat opgeschreven is in een bepaalde periode. Kun je literatuur noemen.

    Wikipedia:

    Het woord literatuur (ook wel litteratuur of (de) letteren) heeft verschillende, dicht bij elkaar liggende betekenissen. In de ruimste zin is literatuur de verzameling van alle teksten, zowel geschreven als in mondelinge vorm.

    Bronstijd:
    De bronstijd (ca. 3000 tot 800 voor Christus) is de periode die volgde op het
    Neolithicum.

    Misschien handig om even te kijken wat de Egyptenaren en Hebreeërs hebben genoteerd in deze periode.

  5. Kachelhout schreef:

    Kaj schrijft dat in onderzoek wetenschappers alleen de menselijke logica volgen.

    Ik vraag mij af wat ze anders zouden moeten doen?

  6. Kachelhout schreef:

    Waarom zouden ze dat? En wat zou dat iets dan wel moeten zijn?

    Geef eens een voorbeeld van wat wetenschappers dan wel zouden moeten onderzoeken.
    Onderzoeken kost geld, dus vertel gelijk wie dat gaat betalen.

Geef een reactie

