Tussen Zwarte Piet en negertieten….

Tientallen jaren geleden , toen ik nog lesgaf, hoorde ik een gesprek tussen de directeur van de school en een Molukse jongen. Ze stonden wat te praten en op een goed moment zei de directeur: ” Jij moet wel uitkijken met koffie want als je  teveel van drinkt, krijg je een bruine buik.”  Voor de jongen was dat genoeg om de directeur meteen van discriminatie te beschuldigen hoewel het ging om een doodnormale Nederlandse uitdrukking.

De directeur pareerde de beschuldiging door te zeggen dat de jongen alles aan zichzelf te danken had omdat hij zich LIET discrimineren. Hij legde een gewone uitdrukking immers in zijn eigen nadeel uit…en zo was het. Het was de draai die hij zelf aan de uitdrukking gaf, die was discriminerend. Ik moest daar vanmorgen aan denken toen iemand met een donker getinte huid veel protest aantekende tegen Zwarte Piet. Hij voerde ook aan dat kinderen hem op straat geregeld “Zwarte Piet” nariepen. Daarbij dacht ik “nou ja, wat zou dat?”  Die kinderen hebben daar lang niet altijd negatieve gedachten bij en ja….zulke dingen doen kinderen. Misschien zou hij eens naar ze toe moeten gaan en zeggen: ” Ja, ik ben Zwarte Piet niet maar ik ken hem heel goed. Dus….wat willen jullie tegen hem zeggen?” Mogelijk wordt hij dan nooit meer nageroepen….en als het wel gebeurt, dan is het ook niet erg.

Mensen met een donkere huidskleur komen er jaar op jaar op terug dat Zwarte Piet een overblijfsel is uit het koloniale tijdperk en dat zij zich erdoor gediscrimineerd voelen. Feitelijk is dat verhaal grote kletskoek want Zwarte Piet stamt voor geen meter uit het koloniale tijdperk en heeft ook niets te maken met slavenhandel. De opvatting bij deze mensen is ontstaan op basis van een reeks van misverstanden. Maar dat is niet alles.

Door dit ongenuanceerde en op onwetendheid gebaseerde vooroordeel, voel IK mij namelijk gediscrimineerd. Klaarblijkelijk zien mensen met een donkere huidskleur mij uitsluitend als afstammeling van slavendrijvers en kolonialen. Zonder enige belangstelling te tonen voor mij en mijn persoonlijkheid word ik op één hoop gegooid met het wangedrag van generaties die mij voorgingen. Er zijn momenten dat ik mij daardoor zo gekwetst voel dat ik die hele achterlijke bende die mij en mijn cultuur discrimineert een proces wil aandoen maar dan…ach dan…denk ik weer: ” Ik heb toch wel wat anders te doen?”  En dan pak ik maar weer met gebogen rug en schouders de pakjes in voor Zwarte Piet.

Maar diep in me , vreet de wrok, de wrok over al die eikels die mij mijn cultuur niet gunnen. Hoewel, ik moet zeggen, er wordt veel goedgemaakt door het leegeten van een doosje negertieten…eh -zoenen….

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

 

De auteur heeft nog nooit PVV gestemd en zal het nooit doen ook…

Geef een reactie

