Hoera, ’t Is crisis!

Vanmorgen hebben mijn vrouw en ik afgesproken dat we gasten die bij ons logeren in het vervolg gewoon laten betalen voor bread and breakfast. Het maakt niet uit of het familie is of goeie vrienden, ze betalen allemaal en flink ook. We moeten op de één of andere manier de crisis te boven zien te komen.

Daarbij: het is ook een educatief iets, we laten de mensen op die manier zien dat het crisis is want je hebt nog steeds van die figuren die denken dat er niets aan de hand is en dat het allemaal wel los zal lopen. Nou mooi niet, ik ben daar tegen. Als we met z’n allen roepen dat het crisis is, zal het ook crisis zijn, potverdomme!

En het is natuurlijk niet voor niets dat vandaag een onneukbare dikke kont die Angela heet, een frivole en slechtbetaalde president die Nicolas heet, een sjagrijn uit Londen, mr Bunga Bunga himself, het zielige hondje Papandreou en nog wat wild volk bij elkaar komen om te praten over de crisis. Het wordt echt een crisistop, misschien zelfs wel een crisispiek. Sinds we ontdekt hebben dat er een crisis is , kan de lol niet meer op, worden steden geokkjoepaaid en gillen ondernemers dat het zo slecht met ze gaat.

Het is ook bij de beulen af natuurlijk. Ik bedoel, wie hoor je vandaag de dag nog over een leuk overnametje van een miljard of tien? Niemand meer toch? Zelfs de energiereuzen houden hun mond uit angst dat ze straks allemaal ruimte moeten maken voor windmolens. Nou ja zeg….dat is toch gewoon de macht overdragen aan Don Quijote?

Het is echt bij de wilde dieren af. Bedrijven hebben het tientallen jaren zo slecht gehad en aandeelhouders kreunden onder het gewicht van hun aandelen, in een poging om de beurs overeind te houden, nee, praat me er niet over. Intussen leenden ze zichzelf helemaal kapot om het marktaandeel van de concurrent maar te kunnen landjepikken. O jee, het ging zo slecht dat ze bij stijgende winsten steeds meer mensen moesten ontslaan. Door die kostenbeheersing konden ze nog meer lenen….Het is maar goed dat we vandaag de top van de crisis bereiken.

Ik bedoel, kijk nou eens naar zo’n Bill Gates die een slordige 70 miljard dollar op z’n bonusrekening heeft staan, wat trouwens op z’n best 50 miljard euro is, daar begin je dus niets mee in de crisis. Die man heeft het financieel heel moeilijk hoor! Hij is nog nooit op het idee gekomen dat zijn talent niet zo uniek kan zijn dat hij zeventig miljard dollar ook echt “verdiend heeft”. Gisteravond zei nog iemand: ” Maar hij heeft dat niet alleen verdiend met werken.”  Nee, dat klopt, hij heeft het grotendeels verdiend door anderen voor zich te laten werken. Anderen die dus doodgewoon veel te weinig verdiend hebben. Anders had hij die 70 miljard dollar niet gehad. Kijk, dat is pas crisis.

Nou kan ik natuurlijk nog wel andere namen gaan noemen zoals die van de Sultan van Brunei die 150 ongebruikte, splinternieuwe bolides in z’n garage heeft staan, alleen omdat het zo’n mooi gezicht is in rood, wit en blauw of de erven van Steve Jobs of meneer van Houten die jaarlijks zo’n twee miljoen euro bij Philips wegrooft maar dan heb ik niet genoeg plek op mijn weblog want echt…de crisis strekt zich uit tot ver buiten ons gezichtsveld.

Kijk, ik zeg het maar zo….iemand die zeventig miljard op zijn comfortrekening heeft staan heeft zijn medewerkers onderbetaald , het publiek dingen aangesmeerd die het niet nodig had en anderen als aandeelhouder tegen hongersalarissen laten werken. Zijn talent kan nooit zo uniek zijn dat hij 70 miljard dollar “verdient”.  Zelfs als ik hem aardig zou vinden, zou ik dat zeggen. En…voor degenen die denken dat ik jaloers ben, persoonlijk moet ik er niet aan denken over zo’n vermogen te beschikken. Ik krijg er nu al koppijn van. Ik stel mijn grens bij een miljoen of tien. Dat meen ik oprecht.

Maar zoals gezegd, het gaat niet alleen om Bill Gates. Het is vreemd hè? Bijna iedereen vindt het bespottelijk om meer dan 30% belasting te betalen maar er zijn maar weinig mensen die een vermogen van 70 miljard dollar bespottelijk vinden. Toch vind ik dat wel. Zo’n opeenhoping van kapitaal kan nooit goed zijn. Het blokkeert geldelijk verkeer, is psychisch niet goed voor de beheerder, berooft mensen van voldoende inkomen en jaagt de geldgerichtheid van anderen alleen maar op….  Ik zou zeggen, open de Gates. Hoera, ’t is crisis, de schellen vallen ons van de ogen!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

Geef een reactie

