Verklaring van de rechten van de mens

Naaineleffun…ik kan de kreet haast niet meer horen. In plaats van trots te zijn op de gewone, Nederlandse uitdrukking die 11 september heet, worden we overstelpt met Naainelllefuns. Die moet ik dat als het eevn kan nog gaan herdenken ook met een treurig gezicht erbij.

Laten we heel duidelijk zijn: het was een schanddaad met een verschrikkelijk resultaat maar op die bewuste ochtend in 2001 was ik eerder verbaasd dan geschokt of verontrust. Ik brulde ook niet zoals allerlei hysterische personen, zoals Leon de Winter en Jessica Durlacher, dat de wereld was veranderd want nee..integendeel, die aanslag was eerder het bewijs dat alles zo was gebleven als het was. Een begin  van een nieuwe wereldoorlog was het sowieso niet. Ik zag het, net als Maarten van Rossem, meer als een stunt. Een stunt van terroristen die voor zichzelf onder de noemer Al Qaida een vooraanstaande plaats in de wereld hadden gereserveerd.

Het waren de De Winters, de Durlachers en de Bushes die er een extra dimensie eraan gaven, een dimensie die Al Quaida maar al te graag wilde: die van paniek en schok. Daar was de terroristenclub nu precies op uit. En zo is het nog steeds want door te herdenken heeft de terrorist toch een klein beetje gewonnen. Nee, ik heb het niet over degenen die familie en geliefden hebben verloren die dag. Dat is iets anders en die herdenken waarschijnlijk elke dag. Hun verdriet is authentiek. Als ik persoonlijk verdriet zou tonen, zou het hypocriet zijn want MIJN wereld veranderde er geen centimeter door.

Ik ben ook nooit een fanatieke bewonderaar van de VS geweest. Ik heb teveel gezien hoe zij in de hele wereld huishielden als een olifant in een porseleinkast. Hoe Amerikanen andere volkeren onderdrukken en bestelen, allemaal ten behoeve van hun eigen welvaren. Ik heb het nooit gezien als het land van de vrijheid want dat valt ontzettend tegen. Ik heb het nooit gezien als het land van de onbegrensde mogelijkheden want dat valt ontzettend tegen en ik heb het nooit gezien als de kampioen van de democratie want ook dat valt ontzettend tegen. De gemiddelde Amerikaan staat dichterbij de gewelddadigheid van de cowboy dan bij de vredelievendheid van de duif.

Dat andere volkeren en overtuigingen de VS tot het mikpunt van hun gewelddadigheid zouden maken, kwam voor mij niet als een verrassing. Het geweld is niet goed te praten maar de VS hebben alles gedaan om het naar zich toe te trekken. De ondersteuning van de criminele bende van het Saoedi-Arabische koningshuis is maar één van de vele voorbeelden. De oorlogen die de paranoïde George Bush is begonnen, hebben uitsluitend geleid tot onderdrukking, toename van geweld en moordpartijen. Was in het verleden vooral Afghanistan Talibanrijp, nu is het ook zo in Pakistan. En Al Quaida en alle andere schunnige organisaties spannen dankzij het Amerikaanse optreden goed samen in Somalië

Nee, herdenken heeft weinig zin, vooral als je bedenkt dat op precies dezelfde plek een wolkenkrabber verrijst die gevoelig wordt voor nog veel groter rampen. Saoedi-Arabië volgt dat na door ene wolkenkrabber van 1 kilometer hoog te bouwen, ook al uiterst gevoelig voor vliegtuigen. Dat is geen toonbeeld van taaiheid maar van hardleersheid, van dewonwil om de eigen hoogmoed eens te laten varen en goed te kijken hoe men zich internationaal gedraagt.

Met de slachtoffers van de elfde septembers hoop ik dat zij vrede zullen vinden in verband met die verschrikkelijke gebeurtenis en dat zij niet misbruikt zullen gaan worden voor voortgaande propagandastunts van een deel van de politici. In mijn leven heb ik genoeg ervaringen gehad die mij heel persoonlijk, diep raakten en ik weet hoeveel moeite het kost om daar overheen te komen. Ik zal proberen bij hen te zijn en hen de helpende hand te reiken als het nodig is. Door mij niet over te geven aan verdriet dat een ander al draagt, kan ik hen beter steunen.Ik heb daar nog de energie voor over omdat ik die niet overboord heb gegooid in een nutteloze herdenkingsgribus. Ik ga morgen niets herdenken, ik denk liever aan de toekomst.Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com


2 reacties op “Verklaring van de rechten van de mens

  1. Dit is toch wel gevalletje “de pot verwijt de ketel”, dubbel op zelfs.
    Eerst het net zo ongenuanceerd een zogenaamd superieur denken t.a.v. Amerikanen tegenover even weinig genuanceerd herdenken van 9-11.
    Daarna ook nog eens de Amerikanen als domme slechterikken neerzetten. Hoor wie het zegt: een Europeaan met 2 wereldoorlogen op zijn konto, kolonialisme, en 6 mio joden

    • Kaj Elhorst schreef:

      Tja…wat zal i daar nu eens van zeggen. Als we het over moordpartijen uit het verleden moeten hebben: Indianen, Zuid-Amerikanen, Mexicanen, Philippino’s, Japanners (dank aan de kernbom) , terreurbombardementen op Duitsland…pfff

Geef een reactie

