Mijn Paasweekend: bitterballetje!

Of ik wat gedaan heb met de Paasdagen. Nou, dat kan je wel zeggen. Het begon al op Goede Vrijdag want toen heb ik me een bult gewerkt, gewoon om te zorgen dat alles klaar was. Op zaterdag hebben we nieuwe meubels gehaald omdat onze ontbijttafel het had begeven onder het gewicht van een springende poes. Zondag, eerste Paasdag, kwam er bezoek maar daar wil ik het nu even niet over hebben.

Gisteren ben ik met mijn vrouw naar de Achterhoek geweest, een gebied waar ik zelden en waar zij nog nooit was geweest. Stuk voor stuk nemen we afscheid van de gouwen van Nederland voordat we verhuizen naar ons onderkomen in Spanje.  Een feest was het zeg, vol oubollige maar ook leuke ontdekkingen. Bij Zutphen gingen we met angst en beven de Oude IJsselbrug over en in Voorst is een Garage Van der Wiel en dat klonk toch al weer heel wat hoopgevender dan Garage Stootblok.

Zo’n 38 kilometer verderop zaten we op de markt in Winterswijk, een stadje waar ik ook nog nooit was geweest en waaraan ik, zoals bleek, ook niets had gemist. Zittend bij de lunch passeerde inmiddels een goede doorsnede van het Nederlandse en Duitse volk: 25 procent gezonde exemplaren, 25 procent vetzakken, 25 procent krakkemikken en 25 procent krakkermikkige vetzakken. Dan snap je hoe het komt dat er hier nooit een Tahrirplein zal losbarsten. En san al die vetzuchtige kinderen zeggen, die van hun ouders aan het ijs en de slagroom moeten…pffff…

Op de terugweg zijn we nog even door Doesburg gereden, een alleraardigst plaatsje, het leukste stadje dat we tegenkwamen maar we hadden er weinig tijd meer voor. Voorwaarts naar huis, was de boodschap en zo reden we regelrecht de Paasfile in. Even zo goed kwamen we toch nog heel christelijk om half acht ’s avonds thuis zodat we ook weer op een chsristelijke tijd naar bed konden en zo werd het dan toch nog Pasen.

Dat was allemaal nog zo erg niet als de man die mij op zondag trakteerde op een milieuskeptisch verhaal dat zo uit de stofhulzen van de PVV afkomstig had kunnen zijn. De mensen zijn helemaal niet de oorzaak van de opwarming van de aarde, ds laat al die flauwekul van die zuinigheid met uitlaatgassen maar zitten, enfin…je kunt het op internet overal vinden: onduidelijke wetenschappers die het leuk vinden een tegendraads verhaal te schrijven. Wat overigens niet wil zeggen dat alle doempraat over het klimaat op waarheid berust want er is inderdaad veel meer aan de hand. Toen ik kritische vragen begon te stellen, zei hij mij dat ik de discussie stuk maakte maar er was nog helemaal geen discussie geweest aangezien verder niemand met hem in gesprek ging.

Vervolgens werd ik getrakteerd op een lithanie over de onbruikbaarheid van intellectuelen waarvan ik me afvroeg of die op ons gesprek of op mijn van toepassing was. Hoe dan ook, het was een typische Paaszondag, zweker voor iemand zoals hij die claimt een soort Boeddhist te zijn. Tenslotte voeren Boeddhisten in Thailand en Birma ook oorlog over een tempeltje.

Heb ik het slecht gehad? Nee hoor, het was ene eitje en Tweede Paasdag was best lekker uit, ontspannen maar wat ik zeggen wilde: Kijk uit voor de onverwachte borreltafelprofeten. Ze bederven meer dan u lief is.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

Geef een reactie

