Als Bleker liegt….

Als staatssecretaris Bleker liegt, verblikt of verbloost hij niet. Vanmorgen zat hij wel zo grandioos op de liegstoel dat ik er echt niet omheen kan. Zonder met zijn oogleden te knipperen zat hij te beweren dat de Nederlanders in de tijd van de Vietnam-oorlog vrienden van het Vietnamese volk waren geweest. Aan me loempia…waar haalt die man dat vandaan?

Is het de christelijke achterbaksheid of de wens van de verschrikkelijke ondernemers die hem zulke uitspraken doet ontlokken? Ik zou het niet weten. Van de Vietnamezen snap ik het wel. Die willen alles met de groenteloempia der liefde bedekken maar de werkelijkheid is anders. De Nederlandse kabinetten hebben altijd pal achter de VS gestaan als het ging om de oorlog in Vietnam. Sterker nog, de kabinetten onderhielden prettige relaties met zeer fascistisch-dictatoriale regiems zoals dat van generaal Diem. En natuurlijk, er waren duizenden demonstranten die zich keerden tegen het sproeien met ontbladeringsmiddelen en napalm maar daaronder waren niet de kabinetten. Trouwens, ook in de VS was er veel tegenzin tegen dat optreden.

Hoe oud is die Bleker eigenlijk? Kijk, ik ben nog van vóór de (Vietnamese)  oorlog en ik heb dag in dag uit mogen meemaken waartoe democratisch gesteunde militairen in staat zijn. Nee, ik moet de bewijzen nog maar eens zien van de genuanceerde standpunten van Nederlandse kabinetten in de loop van de Vietnamoorlogen. Hoe durft die Bleker zeg. Dat is echt meer dan schandalig. Nog even en hij beweert dat de slavenhandel een vorm van toeristische cruises was waar vooral inwoners van Afrika op afkwamen.

De Vietnamese oorlog was niets meer of minder dan één van de hoogtepunten in een oorlog die we graag KOUD noemen maar die bij tijd en wijle behoorlijk heet kon zijn. Meestal werd ze uitgevochten op het grondgebied van ontwikkelingslanden, in Afrika, Vietnam, Korea, Indonesië, Zuid-Amerika, Midden-Europa in de vorm van opstanden en gedurende een heel korte tijd in Griekenland. In feite is de hele kolonisatie van Palestina door de Europese Joden er ook onderdeel van geweest want de aanhangers van Moskou trainden de Palestijnen met dubbele energie om guerilla te voeren.

Ik maak me al jaren zorgen om de historische en sociaal-geografische kennis van onze bestuursmannen en -vrouwen. De impuls die meneer Bleker aan de leugenachtige schijnheiligheid geeft om onze daden te verdoezelen, grenst echt aan het ongelofelijke. Ik heb er iets op tegen om belazerd te worden maar als het gebeurt, doe het dan tenminste op een intelligente manier. Bleker ziet er geen been in om mij voor de grootste debiel en stomkop van de Nederlandse geschiedenis te houden en dat neem ik hem echt kwalijk. Boos? Welnee…ik heb nog maar net een aanloopje genomen.Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

3 reacties op “Als Bleker liegt….

  1. Mensen werden in Nederland gearresteerd omdat ze een poster met de tekst “Nixon moordenaar” achter hun raam hadden hangen. “Belediging van een bevriend staatshoofd” was de beschuldiging. Als je dat niet van de president van de VS mocht zeggen omdat hij een vriend was, kan Bleker moeilijk beweren, dat wij ook de vrienden van Vietnam waren.
    Overigens werden de posters en leuzen vervangen met een nieuwe tekst: “Nixon molenaar”

  2. Kaj Elhorst schreef:

    Ik bedoel maar Machiel…dit verhaal was zo verschrikkelijk leugenachtig en onwaarachtig…zum kotzen…

  3. Pascal Summer schreef:

    Politici zijn per definitie leugenachtige wezens. Bleker ook.

Geef een reactie

