De verleiding misleidt

“Deze reclame werd mogelijk gemaakt dankzij de afgelopen film”, het lijkt mij een tekst die programmamakers maar een sin hun boekje moeten gaan schrijven want de hoeveelheid reclametijd op tv neemt hand over hand toe. Niet alleen groeit de omvang van de reclameblokken op slinkse wijze, daarnaast krijg ik ook nog allerlei mededelingen tussentijds. Terwijl een vreselijk monster zich op een schone blondine stort, wordt er ineens rechts onderin beeld het woordje “glee”  duidelijk. Niet dat ik weet waarop het slaat maar de betovering van de film is meteen verbroken. Wat is dat voor geëikel?

Nu weet ik natuurlijk wel dat het woordje “God”  in onze samenleving is vervangen door “Geld”  maar dat betekent toch niet dat ik kwartier-in-kwartier-uit verveeld moet worden met het vullen van John de Mol’s broekzakken? Het is irritant, vervelend, storend, gekmakend en…wat mij betreft effectloos want ik heb alleen maar de neiging om op dergelijke aankondigingen verder geen gehoor te geven. Natuurlijk, daarom ontgaan mij opzienbarende programma’s als Benidorm Bastards en daar ben ik nog blij om ook. Mijn God, wat een geestelijke en vooral creatieve armoe…

Reclame beheerst dus in toenemende mate het beeld en misleidt ons bijna constant. Ik bedoel,om te beginnen beschouwt reclame de gemiddelde kijker as debiel. Nu is dat niet zo gek als je de uitslagen van de Nationale IQ-test hebt gezien. Dat bleek uit het feit dat tal van mensen blij waren met een IQ van 90! Dat is hetzelfde als blij zijn met de helft van het CAO-salaris. Maar daarbij blijft het niet. Reclame beïnvloedt ook ons taalgebruik op een absoluut ontoelaatbare manier. Ik zal daarvan een voorbeeld geven.

Er is een wasmiddel dat dag in dag uit volhoudt dat het ” vier keer schoner wast”  dan de bestaande wasmiddelen. Dat komt doordat het “vier keer geconcentreerder”  is. Ik denk dat ik ze ga aanklagen voor misleiding want ze liegen ronduit. Als een wasmiddel ” vier keer schoner” wast , betekent het dat het ” vijf keer zo schoon wast als het vorige wasmiddel”. In het woordje “schoner”  zit namelijk het begrip opgesloten dat er sprake is van minstens één keer schoon wassen. Het nieuwe middel wast immers vier keer schonER.

Nu is die tekst inderdaad zo opgesteld om het debiele televisiepubliek duidelijk te maken waar het om gaat. Het gaat om die vier en…om het woordje schoner. Het debiele publiek moet gaan begrijpen dat het nieuwe middel schonER wast. Dat je het debiele publiek daarbij doodeenvoudig voorliegt, maakt niet uit. Dat gebeurt wel meer bij debielen. Ze snappen er toch niets van, als ze maar in de truc trappen en daarmee aantonen dat ze inderdaad debiel zijn.

Nu zou het waar kunnen zijn. Misschien wast het nieuwe middel wel vijf keer “zo schoon als het oude” maar dat is niet zeker. Dat zal eerst onderzocht moeten worden en wee je gebeente de reclamemaker die de kluit heeft besodemieterd. Die krijgt van de   Reclamecodecommissie een negen keer hogere boete dan de vorige keer en daarmee wordt het tv programma tien keer zo schoon.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

Geef een reactie

