Geerts Open Deur politiek

Volgens Geert Wilders is de Islam geen godsdienst maar een politieke ideologie. Met die opvatting opent hij deuren voor iedereen die al lang geopend waren, oftewel open deuren. Als het aan hem ligt worden ze nog ingetrapt ook. Elke godsdienst kent een politieke ideologie, hetChristendom voorop. Er zijn weinig godsdiensten met zo’n agressieve en zelfverheffende politieke ideologie als het Christendom.

Hoe ik daarop kom? De zaak ligt voor de hand en is eigenlijk veel minder gecompliceerd dan ze lijkt. Godsdienst is gebaseerd op de behoefte van een gemeenschap de zienbare en zienbare wereld met elkaar in evenwicht te brengen. De mens fungeert daarbij als scharnier en portier. Hij of zij zorgt ervoor dat het evenwicht niet verstoord raakt. De uitdrukking ” ik doe goed in de ogen van God”  wil niet zeggen dat een meneer met een grijze baard goedkeurend knikt bij alles wat ik doe. Het wil zeggen dat ik erin slaag het genoemde evenwicht te bewaren. Alles wat ik doe, moet daarop gericht zijn en dat heeft nog al wat consequenties.

Om het evenwicht tussen de zienbare en onzienbare wereld te bewaren, is het nodig om de samenleving op een manier in te richten die daartoe dienstig is en zo leidt godsdienst tot een politieke ideologie. Omdat godsdienst in essentie een individuele aangelegenheid is, gaat het erom het evenwicht in mijn ogen in stand te houden. Het is mooi als anderen daaraan  bijdragen omdat zij mij dus helpen. Daarom is het van belang anderen te bekeren tot mijn godsdienst. En zo ben ik in staat mijn politieke ideologie die voortkomt uit mijn godsdienst op te leggen aan anderen. Daarmee neigt elke politieke ideologie die uit een godsdienst voortkomt ook tot fascisme. Ze heeft immers een buiten het individu geprojecteerde doelstelling als centraal gegeven. Iedereen moet zich daaraan aanpassen en “aanpassing” is het allerbelangrijkste kernbegrip van het fascisme.

Het Christendom predikt liefde maar praktizeert vooral de verspreiding van de eigen ideologie. Eeuwen van oorlogen, moord en verkrachting vormen daarvan het bewijs en zij zouden een mooie FitnaII kunnen opleveren. De laatste voorbeelden daarvan zijn de activiteiten van Christenen met wapens in de hand in Afghanistan, Irak en Kongo.

Het zou mooi zijn als Geert eens ophield over de Islam als politieke ideologie en daarmee een ingetrapte open deur  als wervend element te gebruiken.

Geef een reactie

