Tweeduizend Crisis

Mijn dochter en haar gezinnetje wonen in Spanje en ze gaan een weekje naar de Pyreneeen om de muizenissen van het jaar 2010 van zich af te schudden. Gelijk hebben ze. Ik zit hier net als zij over de sneeuwtoppen uit te kijken en te mijmeren over het afgelopen jaar.

En dat doen ook mijn jongste zoon en schoondochter in Leiden bij wie we binnenkort zijn uitgenodigd om de frustraties van het afgelopen jaar weg te kauwen. Zonder twijfel was het een jaar waarin alle ellende opeengehoopt bleek te worden. Dat begon natuurlijk met een crisis die we met z’n allen best hadden kunnen voorkomen als we wat minder inhalig waren geweest. Als we wat minder puberaal waren omgegaan met de welvaart die we met z’n allen genieten. Of we er wat van leren? Het zal wel weer niet en met een beetje geluk krijgen we een herdenkingsdag voor de crisis zodat we alles weer kunnen vergeten wat we hadden kunnen leren.

Crisis was het ook in de politiek waar de verdeeldheid van de Nederlanders op stoep voor de deur van Hare Majesteit terechtkwam omdat de heren en dames politici er niet in slaagden een kabinet te vormen. Als volk mag je dan blij zijn dat er nog iemand is die haar “macht”  ten goede aanwendt. Maar natuurlijk, menigeen vond ook dat tegen haar gekeerd moest worden. De verwarring had compleet toegeslagen.

Ik voorspel dat 2011 het jaar wordt waarin we met herwonnen zelfvertrouwen aan de slag gaan, hard werken maar ook met uitzicht op succes. Overigens bleef het succes niet helemaal uit in 2010. Persoonlijk zag ik kans de klappen van de crisis te overwinnen en daarna te overleven. Ja, er gloort zelfs weer iets van een echt leven aan de horizon. En dat is mooi.

Of dat ook voor mijn woongemeente geldt, zal voor een flink deel van Bas Eenhoorn afhangen. Tot op heden is het bedroevend te moeten constateren dat alle schijn tegen een aantal bestuurders en ambtenaren is, dat zij zich niet hebben kunnen vrijwaren van een beeld van belangenverstrengeling. Dat geeft te denken want de overheid zou toch moeten weten hoe gevoelig die zaken liggen. In het verleden was de eenhoorn het symbooldier voor de dood maar het kon ook tegelijkertijd heel hard galopperen. Ja, het haalde iedereen in. Dat zou nog niet zo gek zijn in onze gemeente.

Tweeduizend crisis was het jaar waarin ik enig zicht kreeg op mijn pensioengerechtigde moment en in 2011 zal het daadwerkelijk zover komen. Wie had dat ooit gedacht? Het leek zo’n eindeloze weg naar een arbeidsloos inkomen maar binnenkort gaat het dan toch gebeuren. Groepen mensen vragen of ik dan ook echt ophoud. Met wat? Met werken of met zeuren en kletsen?  Ik vrees niets van dat alles.

Het afgelopen jaar was dan ook niet alleen maar kommer en kwel. Ik ben erin geslaagd met behulp van vele anderen om De Alphense Talkshow van de grond te krijgen en langzaamaan enigszins tot een begripje te maken. Ja, er waren er ook die me tegenwerkten en probeerden beentje te lichten maar die moet je uit je geheugen wissen. Degenen die van het begin tot het eind mij hebben gesteund in mijn streven om er iets moois en begrijpelijks van te maken, bedank ik hierbij uit de grond van mijn hart. Ik hoop dat ze nog lang met me mee lopen. Onder hen zijn er enkele die onderweg zijn uitgestapt maar die toch hard hebben gewerkt aan het project, ook hen bedank ik voor hun inzet. In 2011 wordt de show frequenter en mooier dan ooit tevoren.

En nu zit ik uit te kijken over de sneeuwhopen voor en achter mijn huis en denk ik wat een rottigheid er te zien zal zijn als deze mantel der liefde is weggesmolten. Ik denk daar liever niet aan en ik kijk naar een nieuw jaar vol hoop en heel even schieten mijn gedachten terug naar de komst van een raadslid dat zichzelf op twitter Adjeu noemt. Volgens mij is hij nog lang niet weg…en IK ook niet. Prettige feestdagen en een goed nieuwjaar allemaal!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

Geef een reactie

