De totale incompetentie van onze bestuurders

Het leek wel of de jaren van Franco teruggekeerd waren in Spanje. Militairen op het vliegveld en puinhoop. Alarmfase voor luchtverkeersleiders en paniek. De Spaanse regering onder leiding van de socialist (!) Zapatero greep hard in. De luchtverkeersleiders werden gesommeerd weer aan het werk te gaan op straffe van opsluiting.

Voor de gemiddelde toeschouwer was er niet zoveel bijzonders aan de hand want stakingen en hard ingrijpen, dat komt wel meer voor. In werkelijkheid liggen de zaken iets anders in Spanje en…de berichtgeving in Nederland deugt niet altijd. Zo las ik in de meest Volkse krant van Nederland vanmorgen dat luchtverkeersleiders in Spanje gemiddeld 330.000 euro per jaar zouden hebben verdiend  Kletskoek, dat bedrag is een extreme uitschieter naar boven.

Toegegeven, luchtverkeersleiders in Spanje verdienDen extreem hoge salarissen,dat was vooral het gevolg van beleid waardoor velen van hen overuren maakten die bijzonder goed betaald werden. De meeset Spaanse verkeersleiders werken in dienst van geprivatiseerde organisaties die voor hun werk geld krijgen van de overheid. Die overheid is tot voor kort min of meer akkoord gegaan met de belachelijk hoge salarissen. Zonder over de consequenties na te denken, is er ooit begonnen aan het verdreven goed betalen van deze mannen en vrouwen (een paar) met grote verantwoordelijkheid. Een van hern zei mij ooit lachend: ” Ik verdien meer dan de president van Frankrijk.”  En zo was het.

De verantwoordelijkheid ligt dus net zo goed bij de Spaanse overheid als bij de geprivatiseerde organisaties en de luchtverkeersleiders zelf. Het conflict tussen luchtverkeersleiders en overheid is al vele jaren oud. Toen de overheid inzag dat ze exorbitant hoge salarissen aan de beroepsgroep toestond, begon ze slinkse wegen te verzinnen om daar onderuit te komen. Ze wilde nieuw opgeleide luchtverkeersleiders het bios in sturen met een veel lager salaris en hen zo snel mogelijk in de plaats stellen van de oude, meer ervaren maar dure krachten. De vakbond van luchtverkeersleiders verzette zich tegen deze verslechtering van arbeidsvoorwaarden en vooral tegen de stiekeme koers die overheid en werkgevers volgden. Nu is daar de crisis bij gekomen en ziet de overheid zich genoodzaakt drastische maatregelen te nemen en kortingen door te voeren.Het komt er allemaal voor de zoveelste keer op neer dat bestuurders hun incopmetentie hebben getood door niet bijtijds de consequenties van hun beleid te overzien. Iets wat in Spaje opnieuw dreigt te geburen, ook op luchtvaartgebied.

De regering wil onder meer het vliegveld van Madrid en en van de andere luchthavens verkopen aan een particulier bedrijf voor de lieve somma van 14 miljard euro. Dat lijkt veel geld maar de overheid gaat er op den duur toch op achteruit.Eenmaal verkocht, komen de vliegvelden in handen van particuliere beleggers en misschien wel Chinese geldacrobaten. Weg is weg en voor je het weet gaat zo’n stel geldbandieten ertoe over een vliegveld te sluiten of de diensten te verminderen of de vervuiling te vergroten, allemaal terwille van de meerdere inkomsten. De overheid laat opnieuw haar incompetente gezicht zien.

Maar laten we niet te lang in Spanje blijven hangen want hier in Nederland kunnen ze er ook wat van. In verband met de drugsoorlog in Brabant kondigt minister Opstelten de invoering van drugspasjes aan.Nou, daarvan schiet ik nou echt in een lachkramp want met zo’n pasje kun je gemakkelijk genoeg wiet halen voor mensen die een pasje niet hebben. Dit kabinert van vernieuwing en hervorming zou er goed aan doen alle drugs met onmiddellijke ingang vrij te geven, te voorzien van accijnsheffing en de verkoop te laten plaatsvinden via de coffeeshops. De verkooprijs moet daarmee een flink eind beneden de criminele straatwaarde blijven. Weg criminaliteit. Dat zoiets alleen in internationaal verband mgelijk is, is een smoes van de conservatieven van de bovenste orde. Ongetwijfeld zullen drugsgebruikers uit het buitenland naar Nederland komen maar niet als een ” tsunami”. Aanvankelijk zal de stroom fors aanzwellen om daarna weer te verminderen. ik zeg DOEN en wel nu meteen!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s