Het zijn schatjes in China

Gisteren probeerde een zakenman, Machiel van der Schoot genaamd, mij ervan te overtuigen dat hij absoluut eerlijke zaken deed in China. Ik moet toegeven, ik geloof in zijn eerlijke bedoelingen en ik heb geen enkel bewijs dat het anders zou zijn.

Tegelijkertijd kwam er uit zij betoog over China een zienswijze op de Chinese samenleving naar voren die mij versteld deed staan. Zo beweerde hij dat de Chinese overheid alle doet om de welvaart van de Chinezen te verhogen en…probeerde hij me ervan te overtuigen dat Chinezen aardige mensen waren. Nu is dat laatste iets dat buitenlanders bijna altijd over anderen zeggen. Persoonlijk heb ik de ervarig dat Russen, Duitsers, Tsjechen, Oostenrijkers,  Schotten, Engelsen, Grieken, Italianen, Cyprioten, Belgen, Fransen, Luxemburgers, Italianen, Spanjaarden, Cyprioten, Hongaren, Slovaken, Portugezen en zelfs Zwitsers en Liechtensteiners maar ook Luxemburgers allemaal heel aardige mensen zijn. Er loopt wel eens een rotzak tussen maar toch…

Je kunt van de  Chinezen natuurlijk niet zeggen dat het aardige mensen zijn als je nagaat dat er zo’n 75 miljoen Chinese jongedames zijn die er een sport in zien om met naaldhakken jonge konijntjes dood te trappen. Tenzij je een hekel hebt aan jonge konijnen. Bij mijn bezoeken aan China is me altijd al wel opgevallen, ook zo rond 1975 al, dat Chinezen een buitengewoon ambivalente houding hebben ten opzichte van de natuur die varieert tussen zeer respectloos en spiritueel aanbiddend.

Maar die Chinese overheid, daar geloof ik nu echt helemaal niets van. Ik volg onder meer China al zo’n veertig jaar en ik heb er weinig van gezien dat welke overheid dan ook moeite deed om de levensstandaard van haar onderdanen op te vijzelen. Het Maoistische regiem deed daar op het oogwel het een en ander aan en slaagde er in elk geval in om de grootste bedreigingen met hongersnood uit te bannen. Het huidige regiem heeft alle karaktertrekken van een fascistisch regiem. Het is helemaal niet uit op de welvaart van de onderdanen tenzij die welvaart een pijler kan zijn onder de kracht van de Chinese staat.Daar gaat het om: machtsverruiming van een staat met ruim 1 miljard inwoners. Daarbij omringt ze zich met bedenkelijke regeerders zoals de Birmese junta en de psychopaten in Pyongyang. Ik ben een keer of vier in Noord-Korea geweest en het zijn inderdaad psychopaten.

Het standpunt dat je vrije handel zou kunnen bedrijven in een samenleving waar je politiek niet vrij bent, de officiele leer van de Chinese bestuurders is kletspeijnenburg. In een land zonder democratie kan de vrije ondernemer niet floreren omdat hij/zij constant tegen belemmeringen opbotst. Het kan in zo’n land alleen mar goed gaan met het vrije ondernemerschap als de overheid begeleidt en stuurt. Jammer voor mijn optimistische opponent, maar zo is het nu eenmaal. De werkelijkheid is dat Chinese ondernemers de propaganda van hun politieke leiders luidkeels uitkakelen en in ruil daarvoor de gewenste steun krijgen. Ja echt waar, Chinezen zijn schatjes!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

https://4politicians.wordpress.com

8 reacties op “Het zijn schatjes in China

  1. Beste Kaj,

    je kan wel zien dat je de laatste 30 jaar niet meer in China bent geweest. Wat een lulkoek!!!

  2. Kaj Elhorst schreef:

    Nou , dat klopt niet helemaal. Waar is nu je inhoudelijke verhaal, Machiel?

  3. Wat klopt er dan niet? Wat mankeert er aan de foto’s? Wat geeft jouw woorden meer inhoud?

  4. Kaj Elhorst schreef:

    Wat er niet klopt Machiel? Dat je door alle pracht en praal die je laat zien, niet de ellende toont die erachter verscholen gaat en die echt veel groter is dan al die fantastische ontwikkelingen daar ginds, met hun schandalige arbeidsverhoudingen, enorme verschillen tussen rijk en arm (waarvoor zelfs de leiders bang zijn) , gebrek aan persoonlijke vrijheid, onderdrukking van bevolkingsgroepen, bezetting van Tibet en ga zomaar door. Dat laat je niet zien…

  5. Al die ellende komt uit de tijd van jouw idool, Mao!

  6. Kaj Elhorst schreef:

    Weer zo’n kreet en hoe kom je er toch bij dat Mao mijn idool is? Die aanvallen op google zijn zeker ook het gevolg van Mao trouwens.

  7. Kaj Elhorst schreef:

    Weet je Machiel, het is zo jammer dat als jij geen gelijk kunt krijgen, je overgaat tot de mest absurdistische kretologie en aantijgingen die je niet waar kunt maken.Je kunt niet tegen je ongelijk. Je lijkt wel wat op de Chinese president!

Geef een reactie

