Storms en Kelder of de vieze mannen

Eigenlijk is dit blog helemaal niet bedoeld voor artikelen over journalistiek maar ik kan het toch niet laten. Gisteravond troffen Peter Storms en Jort Kelder elkaar bij Matthijs van Nieuwkerk met het thema ” journalistieke integriteit”.  Het is alsof je twee mafiabonzen tekeer hoort gaan tegen de georganiseerde misdaad.

Gisteravond kon ik niet kijken maar vanmorgen heb ik het stuk op mijn Apple bekeken en ik wist niet of ik moest gillen van het lachen of janken van het grienen. Zelden heb ik pot en ketel zo met de zwarte verf bezig gezien. Het komt allemaal doordat de journalistieke kwaliteiten van beiden verschrikkelijk worden overschat. De beide heren zijn weliswaar in staat tot het maken van veel kabaal en spektakel maar daarmee heb je nog geen journalistiek.

In de journalistiek gaat het om onderzoek naar feiten maar ook om empathie voor degenen met wie je spreekt. Je moet in staat zijn heel goed de zienswijzen en gevoelens van anderen te begrijpen. Die horen ook onderdeel uit te maken van het verhaal dat je vertelt. Daarnaast is het een kwestie van checken en nagaan of de boel klopt.  Het werken met anonieme bronnen mag wel maar  hun verhalen moeten dan wel gedekt zijn door andere bronnen. Bovendien is het zaak relevante feiten boven tafel te brengen. Het gedrag van Botoxmummy Storms in haar slaapkamer behoort daar niet toe. Ik moet niet denken aan seks met haar en ik wil er ook liever niets over horen.

Jammer dat Matthijs zich verlaagt tot het uithoren van dez etwee Pietje Bells van de journalistiek. Het was een gemiste kans voor ene serieuze praatshow.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Geef een reactie

