Ik doe wat ik wil, zegt Geert

Allemaal hetzelfde schuitje

Hij wordt beGeert, onze Wilders en dat weet hij. Als een prima donna die weet dat alle mannen achter haar aanlopen, gaat hij rustig zijn weg. Met een koppige uitdrukking op zijn gezicht zegt hij ” Ik doe wat ik wil” en dan gaat het om zijn voornemen om een vlammende speech te houden bij Ground Zero over de plannen voor een moskee. Geert houdt van zijn vrijheid en die heeft hij zelfs gepromoveerd tot DE vrijheid. Is Geert vrij, dan is de hele wereld vrij. Zo denkt hij. De vleesgewordeb kreet ” doe normaal” = ” doe zoals ik” .

Wie eens aandachtig naar Geerts kopje kijkt, ziet dat hij het meeste lijkt op het verwende rotjochie dat zijn zin moet hebben, ten koste van alles. Krijgt hij niet zijn zin, dan zet hij een pruilmondje op. Daarmee is hij hij het schoolvoorbeeld van de hedendaagse mondige burger. Gewoon doordrammen tot je je zin krijgt, zo heeft hij dat geleerd. In een boze bui richtte hij zijn Partij voor de Vrijheid op, met zichzelf als lid.

Dat Geert van vrijheid niet veel kaas gegeten heeft, is tot nog toe ruimschoots gebleken. Zijn programma voor de vrijheid bestaat vooral uit beperkingen en verboden. Dat is raar want zo’n programma vergroot en versterkt de vrijheid niet.  Het bouwt hooguit muren rond een elite die alle ruimte opeist voor een bepaald soort nader omschreven gedrag. Met vrijheid heeft dat niet veel te maken.

Laten we wel wezen, ook ik vind dat mijn vrijheid ophoudt bij die van de ander. Gek genoeg betekent dat dat een groeiende vrijheid van de ander, ook meer vrijheid voor mij betekent. Als ik mij hard maak voor andermans vrijheid, wordt de rekbaarheid van het begrip vrijheid steeds groter, ook voor m ij. Vrijheid is een kwestie vooral van geven en niet van nemen. Door het verruimen van de vrijheid van de ander, krijg ik de vrijheid mij vrijelijk te bewegen op zijn of haar domein, zonder dat de ander zich bedreigd voelt. Die beweegt immers met hetzelfde gemak over mijn uitgestrekte domein.

Vrijheid heeft maa een bedreiging te vrezen: de beperking ervan. Of die nu voortkomt uit een fundamentalistisch Islamitische achtergrond of uit een fundamentalistisch christelijke, dat maakt niet uit. Wat dat betreft kan Geert het waarschijnlijk goed vinden met deopper-Taliban. Als inwoner van dit land eis ik voor iedereen de vrijheid op die hij of zij nodig denkt te hebben, ik gun die vrijheid graag en baad zelf in vrijheid.

Het is zo verrekte kenmerkend dat CDA noch VVD weg weten met Geert en zijn pseudo vrijheid. De VVD is al tientallen jaren vergiftigd met een contingent gevaarlijk conservatieven, mensen die met liberalisme niets te maken hebben. Zij verzieken de bewegingsruimte van Mark en het CDA…het CDA is geinspireerd op een ideologie die uitsluitend van toepassing kan zijn op individueel gedrag maar…ze wil de normen van die ideologie o zo graag opdringen aan iedereen. Overigens, de SGP treedt in dat opzicht op ene nog veel schunniger wijze buiten de paden die Jezus heeft gesteld, zo dat zeg ik dan toch maar even. Wie het Nieuwe Testament goed begrepen heeft,z al de vrijheid erin zien gloren maar dat perspectief wordt door voor- en achtermannen van de SGP gemist. Als symbool daarvoor prijkt in hartje Urk een levensgrote afbeelding van Geert.

Over ene jaar ben ik uit dit land vertrokken maar ik haat het in benauwdheid en angst en beperkende schijnheiligheid achter te laten. Kom Maxim, laat je linkerhand zien wat je rechter doet: laat Geert los.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Geef een reactie

