Je moet die jankerds ook alles uitleggen

Afgelopen week was het weer zover. Er meldde zich weer eens een vrouw bij me die zwaar beschadigd uit huwelijk en scheiding was gekomen. Ooit was ze in het huwelijksbootje gestapt met een man die o, zo spannend was, in de veronderstelling dat ze die spannende man helemaal voor zichzelf alleen zou kunnen hebben. ” Ik zou je het liefste in een doosje willen doen”, zoiets… Vol van monogame hebberigheid heeft ze zichzelf ook jarenlang monogaam gedragen, dat moet ik toegeven, althans voor zover het oog reikt. Het schepsel heeft kennelijk nooit begrepen dat die spannende man daar veel te spannend voor was en dus het idee kreeg dat hij veel meer binnen zijn handbereik zou kunnen krijgen: geld, rust en vrouwen. Hij volgde dus zijn natuur en dat kwam hem duur te staan, op een scheiding. Monogamiteit is toch alleen maar uitgevonden voor mensen zoals dat godsonterende lelijke wezen waar ik vanmiddag bij de lunch op uitkeek. Met zo’n lijf, smeek je om monogamie omdat je zelf ook wel door hebt dat er niet voor de tweede keer iemand op je afkomt. da

Een rotscheiding, dat is waar, ik moet het toegeven. Geen wonder dat ze de nodige trauma’s opliep. Die man was ook wel een beetje erg over het paard getild geraakt maar ja…hij was niet voor niets zo spannend. Het valt dan niet gemakkelijk om zo’n jankende vrouw uit te leggen dat die man alleen maar zijn natuur heeft gevolgd. Net zoals zij trouwens, want zij wilde vooral een kind van hem. Dat is niet doorgegaan maar toch…

Jankerds, je treft ze overal aan en je moet ze alles uitleggen. Van de week was ik in Urk en in een van de nauwste steegjes trof ik een levensgroot portret van Geert Wilders aan. Het is toch van een godskruistochtenvergeten armzaligheid als mensen die zich christenen noemen zich wensen tot de antichrist en satan in een persoon om een verbond met Jezus te laten sluiten. Er zou onmiddellijk een geboorteverbod moeten worden uitgevaardigd als dit soort demonische verbanden tot stand komen tussen de prediker van de liefdeloosheid en Christus. Hoogste tijd dat Hij opnieuw de tollenaars de tempel uitjoekelt. Ik heb gehuild bij het aanschouwen van dit beeld maar kon het ook wel weten. In de haven lagen vissersschepen die alleen maar bedoeld kunnen zijn om de zee op een godsongenadige manier leeg te vissen. Ze vis bij restaurant Baarssen op Urk (het kan niet mooier) was trouwens heerlijk.Maar wat een gejank dar op dat eiland, over Geert, moslims, hoofddoekjes en een leg zee. Je moet ze echt alles uitleggen.

Onderweg naar Urk stootte ik met mijn voiture om de haverklap op wegopbrekingen en wegverbeteringen. Stuk voor stuk betekenden ze dat ik niet of nauwelijks verder kon. Allemaal bedacht door politici die Nederland klaar willen maken ” voor de toekomst”. Ze zeggen er nooit bij ” welke”  toekomst maar beweren dat ze ons land zo beter achterlaten voor onze kinderen. Lastig hoor want de toekomst, dat is de horizon van de tijd. Je komt er nooit.  En bovendien, het heet ” geen vertrouwen hebben in de jeugd”. Zouden onze kinderen niet in staat zijn hun eigen wereld vorm te geven of zoiets? Ik maak me sterk dat ze straks de helft van al die verbeterde wegen weer slopen om er groen te planten. Ze kunnen dat omdat ze met een frisse en verse blik een veel betere oplossing hebben gevonden dan wij voor het mobiliteitsprobleem/ Soms is het o zo goed om het wiel opnieuw uit te vinden. Nieuwe technieken en oplossingen, het zou best mooi kunnen zijn.

Ik moet daarbij altijd denken aan de mensen die van Alphen aan den Rijn rond 1955 ” Rotterdam aan de Rijn”  wilden maken en overal brede asfaltwegen gingen aanleggen, ook dwarsdoor het centrum. Die hebben we inmiddels gesloopt. Er zijn smalle, gezellige wandelstraten en een plein voor in de plaats gekomen.Wat hebben die brede wegen ons een hoop overbodige ellende opgeleverd zeg!  Bemoei je nu eens met je eigen leven en houd op met dat eindeloze nodeloze en zinloze gewoel in de aarde…je moet ze echt alles uitleggen

Met die vrouw komt het trouwens nooit meer goed , vrees ik, ze weigert de werkelijkheid onder ogen te zien en beschouwt mannen bij voorbaat als ” onbetrouwbare” en ” egoistische”  wezens. Zij kan me dat niet uitleggen bij gebrek aan duidelijke gegevens. Misschien moet zij de man eens opnieuw uitvinden.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Geef een reactie

