Ja of nee?

Nou “nee” dus, dat lijkt me duidelijk. Ome Geert heeft zolang lopen drammen over de Joods-Christelijke cultuur dat ik daar al helemaal mijn stem niet aan ga geven. Zijn gehamer op dat gedachtengoed maakt mij zo bag dat hij een soort mullah is, zo’n religieuze politieman die meisjes naar binnen stuurt in een brandende school omdat ze de Koran niet hebben verscheurd.

Gisteren ben ik erin geslaagd om na veel egsoebat en gebedel uit één  van Geerts discipelen iets l;os te krijgen dat op een antwoord leek. Mijn vraag aan hem was om drie voorbeelden te noemen van de Joods-Christelijke cultuur en tot op heden is hij daarin niet geslaagd.  Net als zijn goeroe begint hij al met een heel krappe bocht dor godsdienst en cultuur tot gelijkwaardige begrippen te maken. Zelfs de paus weet dat de christelijke godsdienst niet gelijk staat met onze cultuur. In een egsprek met hem gaf hij laatst aan mij toe dat hij dat ook niet wilde. “Dan zou ik zoveel in onze liturgie moeten veranderen, een heidens werk wordt dat”, verzuchtte hij.  Hij had toen overigens net die mooie, grote ring afgespoeld omdat er wat teveel kleefstof op zat.

Op de hele wereld id geen christelijke cultuur te vinden. Wie een christen uit Libanon ziet weet meteen dat hij niets te maken heeft met de boertjes in Staphorst of Rouveen. En de levenswijze van de Kopten in Ethiopië doet mij niet denken aan een gezellige zondagmioddag ij de familie Balkenende thuis. Christelijke cultuur is, om een Joods woord te gebruiken, echt een gotspe. Joodse cultuur is er wel maar die is verre van dominant aanwezig in Nederland. Van een mengvorm “Joods-Christelijk” valt met heel veel moeite nog steeds bijna niets te bespeuren. Zelfs het Oude Testament, dat door kerkelijke opportunisten bij het nieuwe is gevoegd, lijkt te weinig op de Tora.

De PVV claimt dat het Jodendom en het Christendom de twee belangrijkste godsdiensten zijn geweest in Europa/ Ik betwijfel dat. Beide godsdiensten werden in Europa voorafgegaan door “heidensee godsdiensten  zoals de Keltische, Germaanse, Griekse en Romeisne riten. Die hebben veel meer invloed gehad op ons hedendaagse denken en leven dan het Jodendom. Zo zijn de data van alle christelijke feestdagen bepaald door de feestdagen van de Germanen. Sterren en planeten zijn naar Griekse en Romeinse Goden genoemd, onze dagen zijn weer naar Germaanse goden genoemd, behalve de zaterdag. De maanden dragen de namen van Romeinse goden of Romeinse maandaanduidingen. En ga zo maar door. Joods? 

De gedachte dat er een Joods-Christelijke cultuur bestaat, lijkt bedoeld te zijn om een soort verbond te smeden tussen Israël en Europa. Beide zouden slachtoffer zijn van de verschrikkelijke Islam… Karakteistiek was gisteravond de opmerkin g van de grote leermeester dat hij als eerste naar Jeruzalem zou gaan. Mijn god, alsof er niets anders is in de wereld dan een stel zelfingenomen Kruisridders.

Nee, er blijft van de geloofwaardigheid van de Joods-Christelijke cultuur of beter KULtuur, verdraaid weinig over bij nadere bestudering. Ja of nee? Het blijft “nee”, nee en nog eens nee.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Geef een reactie

