Mierenneuken

Gisteravond zag ik iemand op tv die mij was gepresenteerd als olsagen contactgestoord en autistisch. De secretaris generaal van Buitenlandse zaken zat er bij Knevel en Van den brink inderdaad bij als een leeggelopen pruim uit een drooggevallen kas. met een redelijke mate van digitaal gevoelsleven sprak hij over emoties rond Ruben en het hele ongeluk in Khadafi’s achtertuin. Latsig lijkt me dat op zo’n fdiplomatieke post, contactueel gebrekkig.

Nou ja, misschien is het ook wel een voordeel want wij mensen leven toch bij de gratie van de fixaties. Hoe strakker je kunt staren naar het punt waarvan je je zelf hebt wijsgemaakt dat het het paradijs is, des te beter. Daarom maken psychopathen in het bedrijfsleven altijd sneller carrière dan mensen met meer warme persoonlijkheid. Het is ook verwonderlijk om te zien hoe bestuurders soms 180 graden van mening kunnen  veranderen als ze voor een andere werkgever gaan werken. Plotseling wordt een tegenovergesteld principe de grootste waarheid. Ik vind dat een wonderlijke vertoning. Maar ja, als je je maar voldoende fixeert, merk je niet hoe bizar het is. Dan vergeet je wat je vroeger hebt verkondigd.

Gefixeerd vond ik vanmorgen ook eene meneer die het nieuwe digitale schoolbord zat aan t prijzen. Het was “natuurlijk” veel beter als zo’n bord alles weer zou kunnen  ophalen wat er ooit “in” was gebracht. Als mensen “natuurlijk” gaan zeggen, word ik altijd erg waakzaam Hoe wist die meneer dat zo zeker? Had hij alle nadelen van die nieuwe versie al eens helemaal goed doordacht? Waarschijnlijk niet want het is nu eenmaal zaak op haast hysterische wijze elke nieuwe digitale onteikkeling to te juichen. Anders ga je tot de onredabelen en kanslozen behoren. Het napraten van de fixaties uit de boardrooms is één van de kwaliteiten die je moet bezitten om vooruit te komen in deze wereld.  

Een heel eigentijdse fixatie is natuurlijk de crisis. Die is op dit moment al diep genoeg en wat doen we: we vertellen elkaar hoe erg het nog gaat worden en hoelang het nog gaat duren. Het kan haast niet anders of dat heeft een verlammend effect op ales en iedereen. En inderdaad, de samenleving komt vrijerl tot stilstand. Beter zou het natuurlijk zijn om elkaar op te monteren en samen in ebweging te komen, in plaats van angstig in een afwachtend hoekje te kruipen. Dat is iets wat we trouwens ook doen als we insecten zien en …

Een belangijke fixatie is de menselijke afkeer van insecten, hoewel dat ook per werelddeel aanzienlijk kan verschillen. Vanmorgen kwam een meneer uitgebreid en vrolijk vertellen dat we aan de insecten moeten. Die zijn namelijk veel productiever per vierkante meter gras dan koeien. Er kunnen veel meer mensen van eten, ja negen keer zoveel. Uiterst belangrijk want ik kan niet wachten op de dag dat de wereldbevolking met de factor 9 is gestegen. Gezellig als aan de costas!

Interessant was wel dat hij ook vertelde dat we al heel lang insecten eten, bijvoorbeeld via de tomatenpuree. Nou ja, ik hen die smurrie altijd al verdacht gevonden. Als je goed naar de muggen op je voorruit kijkt op een zomerse dag…

Het helpt ons natuurlijkw el af van de gedachte dat insecten enge beesten zijn. Het zijn de schoonmakers van de wereld en in dat opzicht is de algemene fixatie dus helemaal verkeerd. De meeste mensen gaan er namelijk vanuit dat vliegen “vies” zijn. Dat is dus niet zo. Ze eten rotzooi en lijken  en staken nooit zoals sommige ander schoonmakers wel eens doen. Dat waardeer ik en die waardering ga ik binnenkort uitdrukken door die beesten op te eten. Zegt mijn vrouw ook altijd: “Je bent om op te eten”. En dan na te gaan dat ik mijn vieze onderbroek nooit opruim, zegt ze. Ook  een fixatie.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Geef een reactie

