Richard Strauss en de integratie van de theepot (4)

Vanmorgen hoorde ik op tv het Wilhelmus in een setting van Richard Strauss, gespeeld door de marinierskapel. De muziekkoning die zich bezondigt aan ons statige volkslied. Prachtig was het, wat een integratie en plotseling zag ik een bijeenkomst voor mij in de moskee die hier op 200 meter afstand staat. Ik zat in een kring mannen aan de thee en sprak over de gemeente en de koran en hoe dat bij elkaar paste. In het midden stond een schaal lekkernijen waaruit alle aanwezigen van tijd tot tijd een greep mochten doen. Het was feest. De grote vraag was waarom ik aan dit islamtiche feest meedeed. De religieuze achtergrond ervan had voor mij geen andere betekenis dan dat het hoorde bij het geloof van mijn gezelschap. Dat was voor mij al voldoende want juist de verscheidenheid in geloof boeit mij dagelijks mateloos. Ik hoop altijd maar dat er geen mengelmoes van geloven ontstaat want dat wordt één  grote, stinkende soep.

Zoals wij daar in een kring bij elkaar zaten, wisten we één  ding zeker: de vrouwen zaten boven. Zij hadden een even mooie bijeenkomst waar in mijn plaats een vrouwelijke journaliste aanwezig was. We hadden geen mobieltjes aanstaan maar ik wist dat zij hetzelfde beleefde als ik en plots: kwam daar in de moskee Sint. Nicolaas met zijn Zwarte Pieten binnen. Hij strooide pepernoten en deelde chocoladeletters uit. Tussen het snoepgoed zaten ook marsepeinen varkentjes en iedereen at ze want moslims mogen wel marsepein eten. En achter de Sinterklaasstoet aan kwamen de vrouwen die de trap waren afgedaald. Zonder één wanklank namen zij plaats op de grond, rondom ons.

Het Wilhelmus van Richard Strauss kwam ten einde en wie denkt dat dit een droom was, heeft het mis. Het was een keuze, een persoonlijke, individuele keuze van ieder van ons.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

5 reacties op “Richard Strauss en de integratie van de theepot (4)

  1. Machiel van der Schoot schreef:

    Wat een maffe droom! Wat een maffe interpretatie van het begrip integratie. In mijn droom blijft een moskee een moskee en een kerk een kerk. Gewoon op de ouderwetse manier. Daar buiten gaan de mensen wel gewoon met elkaar om en praten ze Nederlands, maar met behoud van hun eigen identiteit. Dat volkslied is nou weer minder belangrijk. Even nog een foutje van je rechtzetten: Strauss heeft zich bezondigd aan ons statige volkslied. In zijn tijd was dat namelijk “wiens Neerlands bloed”. Het Wilhelmus is pas sinds 1932 het officiele volkslied.

  2. Machiel van der Schoot schreef:

    Woordje NOOIT vergeten:
    Strauss heeft zich NOOIT bezondigd.

  3. Kaj Elhorst schreef:

    Soms moet iemand kunnen begrijpen dat hij iets niet begrijpt, zelfs jij, Machiel

  4. Machiel van der Schoot schreef:

    Beste Kaj,

    Ik besef als geen ander dat ik heel veel niet begrijp of niet weet. Sterker nog: van de meeste dingen weet ik niet eens dat ik ze niet weet. Dat is heel erg filosofisch, maar soms is het ook veel eenvoudiger. In dit geval snap ik echt geen drol van jouw reactie, maar dat ligt waarschijnlijk niet aan mijn gebrek aan intelligentie, maar aan het feit dat er geen touw aan jouw reactie valt vast te knopen.

  5. Kaj Elhorst schreef:

    Machiel, ik raad je aan meer touwtjes aan te schaffen.

Geef een reactie

