Het complot van rechts

Vanmorgen Marianne Thieme op tv. Altijd leuk voor het beeld en ook voor mijn gedachtenvorming. Ik zie dat leuke smoeltje en dan denk ik bij mezelf: “Je kunt je dat toch niet in bed voorstellen met zo’n hypocriete orthodoxe christelijke Hansworst?” God verspilt zijn eigen talenten, zal ik maar zeggen.

Hoe dan ook, onze nationale dierenvriendin kwam vertellen  dat dieren veel teveel antibiotica krijgen toegediend. Dat is niet alleen voor de dieren erg maar ook voor ons. Wij worden resistent tegen de medicijnen en daardoor krijgen we eerder ziekten en gaan we ook eerder dood. Dat is allemaal bedeld om de mega-agrariërs, de beestachtige uitbuiters van het vee, zal ik maar zeggen, meer geld te laten verdienen en daar zit hem dan weer de klik met wat ik zelf al dacht.

Want onder die beestachtige uitbuiters bevindt zich veel slecht, rechts volk. Veel volk dat uit is op een dikbelegde boterham op basis van een megastal die goed beschermd moet worden tegen concurrenten want de spoeling mag niet te dun worden. Het gaat ten slotte om de nodeloze opeenhoping van kapitaal ten koste van anderen. Dat is typerend voor “rechts”. Rechts dat elke cent belastinggeld beschouwt als traan in de zakdoek.

Resistentie tegen de antibiotica zou aardig in het rechtse complot passen. Een complot dat het “volk” zo bang mogelijk moet maken voor alle eventueel mogelijke bedreigingen die er in de toekomst zouden kunnen zijn. RIVM en de coördinator terrorismebestrijding zijn daarvoor de belangrijkste toegangspoorten. Zelden of nooit heeft ons in zo’n korte tijd zo’n reeks van rampspoedberichten voor de toekomst bereikt als de laatste paar jaar. Aangemoedigd  door de Amerikaanse regering van Bush en Cheney kwamen vogelgriep, varkensgriep of Mexicaanse griep, Q-koorts en een onoverzienbare stroom van mogelijke aanslagplannen over ons heen. En natuurlijk de dodelijke bedreigingen van de Islam en vooral de moslims.

 De angst zit er goed in. Dat is de bedoeling. Angst leidt tot de vraag om veiligheid en veiligheid is de beste smoes om de vrijheid te beperken. Daar gaat het om. “Weg met de vrijheid”, roept rechts en als toefje op de taart komt ze met de Partij Voor de Vrijheid. Dat heet nieuwe politiek. De volksverlakkerij op het podium.  Rechts dat erin geslaagd is ouderen bang te maken voor hun eigen kinderen, de hangjeugd.

Die vrijheid moet ingeperkt worden om te zorgen dat de mensen die het geld al hebben, het ook houden. macht en geld behoren volgens rechts op één  en dezelfde plek te blijven. Weg met je klauwen van die centen, creatieveling… Nieuwkomers noem je communisten of moslimvrienden of multicultiknuffelaars en zelfs klimaatmaffia en wat dies meer zij.  Rechts roept dat het het aantal wetten en regels terug wil drin gen maar in de praktijk dringt ze aan op steeds meer verboden. Al die nieuwkomers moeten terug in een hokje dat  “Het Nieuwe Proletariaat” heet.

Ondertussen hamert rechts spijkers onder de laarzen en neemt ze bezit van het vrije woord. Natuurlijk er zijn altijd mensen die meelopen en meehlepen, in de hoop er iets beter van te worden. Uiteindelijk zal het ook hem opbreken. Dan komen de fakkels van het rechtse krapuul samen in stadions om de grote Leider toe te zingen. Maar temidden van het nieuwe proletariaat gaat een ucifer aan en die werpt zijn licht op het enig bruikbare dat de verworpenen nog rest: een hamer en een sikkel. En aan de poort van de tunnel die naarbuiten leidt, staan Marianne en ik. We hadden nog zo gewaarschuwd.  

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

6 reacties op “Het complot van rechts

  1. Ik ben het met je eens dat onze maatschappij geregeerd wordt door angst. Of dat een exclusieve uitvinding van rechts is betwijfel ik, bovendien begin JIJ er je stukje zelf mee door te waarschuwen tegen resistentie. Volgens mij konden ze er onder de hamer en sikkel ook wat van met hun KGB en Stasi. Links en rechts allemaal 1 pot nat. Bazen willen de baas blijven, ongeacht hun politieke richting. Minder overheid en met z’n allen niet zo kinderachtig zijn. Dat is de oplossing.

  2. Kaj Elhorst schreef:

    Minder overheid, gek is dat hè, dat ondernemers altijd roepen dat fouten te wijten zijn aan de toezichthouders. En dan toch minder overheid. Iets klopt er niet.

  3. Minder overheid zeg ik niet als ondernemer, maar als mens. Verder valt me op dat jij absoluut niet logisch kunt redeneren, niet goed leest, andermans argumenten niet aanhoort en volledig verzuurd bent. Wat een geluk dat jij niet de baas bent in Nederland.

  4. Kaj Elhorst schreef:

    Machiel toch! Doe je dat in China ook? Als je je zin niet krijgt, meteen schelden en beledigen? Zijn ze daar gek op, heb ik wel eens gemerkt.

  5. Kaj Elhorst schreef:

    Ja Machiel, het schrijven van een column is iets anders dan zo maar een blogje. Een column moet aan bepaalde voorwaarden voldoen. In de eerste plaats moet de tekst uit eigen waarneming/beleving voortkomen.In de tweede plaats moet ze bij voorkeur enige humor bevatten en die humr, dat is de derde plaats, kan heel geod bestaan uit een fors stuk overdrijving.
    Wat je kennelijk nog niet zo goed door hebt, is dat mijn columns altijd een stelling behelzen die niet altijd een 1:1 weergave behoeven te zijn van mijn persoonlijke overtuiging. Dat wisselt overigens wel maar dat terzijde. Ik ben er in de eerste plaats op uit mensen aan het denken te zetten en nieuwe invalshoeken aan te bieden. Ik geef toe dat dat iets anders is dan een schrijvende opponent lukraak voor internetidioot uit te maken. Dat laatste is aanzienlijk gemakkelijker maar niet mooier en zeker niet fijn zinniger. Daar ligt ook precies het verschil tussen ons: fijnzinnigheid is jou ten enen male vreemd. Je schopt en daarbij maakt het niet uit of de neuzen van je schoenen vliegen. Als ik schop, doe ik dat het liefst op de jiste plek zonder zelf schade op te lopen. Zelfs schelden is in dat opzicht een functioneel en geen structureel instrument zoals bij jou.

  6. Aldert Hazenberg schreef:

    Ik heb bewondering voor je gedachtensprongen. Het verbinden van (extreem) rechts en de resistentie voor antibiotica is een (in jou column) zeer logische. Knap gevonden.

Geef een reactie

