Hoofddoek en rotkop, de perfecte integratie

Deze week liep ik een keer met mijn hondje buiten, een dier dat zich perfect heeft geïntegreerd want hij poept nooit in de huiskamer. Het duurde even maar ineens werd ik gestoord door veel geschreeuw, gekwetter dat door een megafoon leek te komen.  Ik keek om mij heen en zag een moslima met hoofddoek op de fiets naderen, luid schreeuwend door haar mobiele telefoon. Ik dacht: Daar heb je het, de perfecte integratie. Fiets en hard geschreeuw door de mobiele telefoon waren typisch Nederlands en de hoofddoek komt tegenwoordig vooral uit de moslimwereld. Schitterend. Echt om van te genieten. Zoveel integratie, dan zie je die hoofddoek nauwelijks nog. Het was mijn hond veel minder opgevallen  want die let daat niet op. 

Tegen het eind van het rondje kwam ons alweer een vrouw op de fiets tegemoet. Deze keer zonder hoofddoek en ook zonder mobieltje maar…met een typisch, traditioneel Oud-Hollandse rotkop. Mijn God, wat keek dat mens zuur en chagrijning. Het leek wel of ze met een partijtje waterboarding met azijn achter de rug had. En toen schoot er opnieuw iets door me heen: kijk, we zouden niet de hoofddoekjes moeten verbieden maar dit soort Hollandsre rotkoppen. Bij zo’n uitzicht zakt de moed je in de schoenen en vergeet je helemaal dat er ooit nog wel eens betere tijden aan zouden kunnen breken. Het doet mij ook denken aan die uitdrukking die we in Nederland hebben voor een massa aan regenwolken: een schip met zure appelen. 

Als je net zo zure kop hebt als sommige nieuwbakken politieke voormannen van deze samenleving, dan zie je zoiets natuurlijk niet. Voor mij is het schrikken. Misschien zou de combinatie van zure rotkop en hoofddoekje de ultieme integratie zijn maar het liefst ben ik toh van de zure gezichten af.

Nu zullen sommigen onder ons  willen beweren dat zo’n zuur hoofd niets te maken heeft met geloof. Dat kan best zijn maar het heeft wel iets te maken met de kijk op de wereld en die kan net zo frustrerend zijn. Die zure ontevredenheid is geen goede voedingsbodem voor een prettige samenleving. Daar ben ik zeker van. Dat werd mij nog eens extra duidelijk toen ik zag hoe dit chagrijnige geval moeite had met het openen van haar tuinpoort. Een deur die ik binnen twee seconden open had gedaan, daar deed zij tien minuten over. Ongelooflijk hoe je denken en geest van iemand aan het “aangezicht” kunt aflezen. Ja zeker, het mens worstelde de fiets onhandiger  met méér moeite in de tuin  naarbinnen dan dat mijn buurvrouw achteruit inparkeert en ik kan iedereen verzekeren dat ook dat geen gezicht is.

Eigenlijk liggen humor en integratie op straat. Het zure hoofd en de hoofddoek en de fietsende, kwetterende moslima waren allemaal gewoon passanten tijdens een korte  wandeling. Wat hebben we toch een mooie, gevarieerde wereld. Er is geen enkele reden voor chagrijn en al helemaal niet voor verboden.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http:4politicians.wordpress.com

5 reacties op “Hoofddoek en rotkop, de perfecte integratie

  1. Machiel van der Schoot schreef:

    Wat een geweldig stuk. Zo politiek correct ook!

  2. Machiel van der Schoot schreef:

    Ook een compliment voor de buitengewoon creatieve keuze van de onderwerpen van het politiek cafe. Drankmisbruik door jongeren. Petje af hoor!!

  3. Kaj Elhorst schreef:

    Beste Machiel, niemand let je om met goede voorstellen te komen. Als ze echt geod zijn, zullen wij ze in overweging nemen.

  4. Miranda schreef:

    Ik ben benieuwd Machiel. Ik kijk uit naar je voorstellen als het gaat om onderwerpen. Even tussen neus en lippen door: het is geen politiek café hoor.

    Tot de 27ste dan maar? Neem je je lijstje mee?

    Vriendelijk groetend,
    Miranda Nijboer
    Presentatie De Alphense Talkshow

  5. Aldert Hazenberg schreef:

    Het is een leuke blog en de hond lijkt een heerlijke kamaraad.

Geef een reactie

