Sneeuwblind

Het is koud en somber de laatste weken en ik ken tal van mensen die zich daardoor laten we beínvloeden. Ja, er zijn er zelfs die alst krijgen van een winterdepressie en dat is erg handig want dan kun je die de schuld geven van alles wat mis gaat. Bij die winterdepressie hoorde volgens mij gisteren ook het voorstel van twee PvdA beckbenchers om de verkiezingen meer naar de zomer op te schuiven. Dan zouden er meer kiezers komen. Nou, dat zit nog.

Zodra de zon ook maar enige warmte biedt, begeven Nederlanders zich namelijk naar het bos en vooral naar het strand en zijn ze de halve dag bezig te voorkomen dat de barbecue in brand vliegt.  het lijkt mij toch een wat vreemde gedachtengang. D éne keer is het te koud, de andere keer te warm en  de derde keer te nat of staat er teveel wind. Een mooie manier om de verkiezingen helemaal af te schaffen dus? Zou dat de bedoeling zijn?

Mijn irritatie ontstaat vooral door alle ideeën om verkiezin gen aantrekkelijk te maken door waanstimulansen. Zo is er al eens het idee geweest om alle verkiezingen steeds op edzelfde dag tegelijkertijd te houden. Dan zouden er meer mensen komen. ik geloof er niets van. Natuurlijk, in het begin kan dat het geval zijn maar op den  duur. ik ebdoel…kijk nu eens naar het CDA. In het verleden had de Katholieke Volkspartij éénderde van alle zetels in het parlement. Nu komen de drie grote christelijke aprtijen van het CDA samen met moeite aan een vijfde.

Zulke “fusies’  brokkelen altijd af. De interesse vloeit weg en vaagheid gaat triomfen vieren. Nee, ik ben niet zo van de kunstgrepen. Het is alsof  ik mijn kansen op een afspraakje vergroot door samen te doen met de buurman. Hoewel…nou ja…als ik teveel zeg, krijg ik burenruzie.

Nee, maak die verkiezingen nu eens aantrekkelijk door uit te gaan van het beginpunt. Het gaat er niet om dat de kiezer de politici dient door op te komen draven. Het gaat erom dat politici en burgers elkaar ontmoeten zodat de kiezers oo iets te kiezen hebben. Veel luisteren en begrijpen. Snappen waar de knelpunten liggen en iet steeds maar weer de mantra van het partijprogramma draaien. Luisteren en ingaan op behoeften. Daar gaat het om. Een beetje meer populisme kan echt geen kwaad. Populisme wil zeggen dat een politicus tegemoetkomt aan de behoeften van de burger. Wat is daar mis mee?

Dat wil nog helemaal niet zeggen dat alles  gebaseerd zou moeten zijn op onderbuikgevoelens maar, helaas, het is niet anders. De meeste kiezers hebben niet veel meer dan hun onderbuik om mee te denken. Althnas niet als het om politiek gaat. Incorporeer daar nu eens een deel van door die gevoelens te vergelijken met uw principes en te kijken wat eventueel daarbinnen toelaatbaar is. Dan zullen burgers het nut gaan inzien om naar de stembus te gaan want…kiezen maakt verschil. Dan zijn er verschillen en richtingen. Dan maakt een koutje echt niets meer uit.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

2 reacties op “Sneeuwblind

  1. Jurgen schreef:

    Deels eens met de vaststelling dat een plus een bij politieke partijen niet direct twee (laat staan meer is), maar volgens mij is GroenLinks, als grote fusiepartij, nog steeds sterk! Bovendien verwacht ik nog een heleboel fusiewerk aanstaande, want de huidige scheidslijnen zijn net de grenzen van Afrika: artificieel en niet meer van deze tijd.

  2. Inger schreef:

    Populisme wil niet (uitsluitend) zeggen dat de politicus tegemoet komt aan de behoeften van de burger. Het is ook een tactiek die doet voorkomen dat alle politici behalve de spreker van realiteit en ‘volk’ zijn losgezongen. En waarin politici staan voor het corrupte, onechte, en ‘het volk’ voor het zuivere, realistische.

    Waarbij grappig is om te zien dat politieke dieren die al jaaaaaren in de politiek zitten, zich van die truuk bedienen.

    Waar mensen zich vroeger afsloten voor politiek door te zeggen dat ze daar te dom voor waren en dat dat iets was van de ‘hoge heren’, zeggen ze nu dat de ‘hoge heren’ niet willen luisteren, in hun ivoren torens.

    Politici mogen best meer hun best doen om te praten met hun tegenstanders onder de burgers. Maar dat mogen burgers ook. Ik zie een intellectuele luiheid onder burgers in het publieke debat, gesteund door media die dat hip vinden, en dat vind ik gevaarlijk. Wie zei ook alweer ‘Politiek is te belangrijk om aan politici over te laten’?

Geef een reactie

