Als christen mag je best een beetje liegen

 

Vroeger toen alles nog beter was dan nu, was ik stafmedewerker PR en voorlichting bij een groot bedrijf, het grootste bedrijf van Nederland in die tijd. Misschien kwam het wel door mijn werkzaamheden dat alles nog een beetje beter was dan nu…je weet maar nooit. Sponsoring was in die tijd bijvoorbeeld nog anoniem en werd niet breed uitgemeten op sportblouses gezet.

Nu is anonimiteit geen garantie voor een rechtvaardiger wereld hoewel we ions heden ten dage wel graag ervan bedienen. Zo mag je rustig je buren aangeven voor allerlei vergrijpen, als je het maar anoniem doet. Soms is dat ook het verstandigste. Stel dat ik openlijk de buurt oproep om de stoep sneeuwvrij te maken en ik doe het zelf niet…ja dan kan ik wat sneeuwballen verwachten. Wie kaatst…

Het valt natuurlijk helemaal niet mee om altijd open en eerlijk te zijn. Niemand wil fysiek of  geestelijk naaktlopen. Dat geeft geen lekker gevoel, behalve bij de sauna. Ja, we geven eerder ons lijf bloot dan onze geest. Ik zit zo maar wat met de gedachten over eerlijkheid, openheid en nog wat van die dingen te spelen omdat ze vandaag aan de orde komen. Kijk, als Andries Knevel open en eerlijk toegeeft dat hij twijfelt aan de Schepping in zes dagen, dan is hij mikpunt van zijn achterban. Als Middelkoop minister van defensie wordt, vindt de achterban dat prachtig. Maar er was toch zoiets als “Gij zult niet doden”? Zo begin je te begrijpen dat het als christen geoorloofd is een beetje te liegen. Soms is het zelfs beter want als je eerlijk bent, krijg je iedereen over je heen. Arme Andries. Het is maar goed dat hij zulke stevige schoenen heeft. 

Vandaag komt dan weer dat ellendige rapport over Irak uit. Heeft onze christelijke minister-president het parlement nu belazerd of niet? Ik heb  geen idee maar…als christen mag je best een beetje liegen. Ik bedoel maar. Waarom heeft die man zich zolang verzet tegen zo’n onderzoek? Dat knaagt toch aan je geloofwaardigheid? Als ex-PR-man zit ik daar wel mee. Mijn directeur hield mij altijd precies binnen de lijntjes van de geloofwaardigheid.

Ik denk ook aan burgemeester Leers, ook christen, van Maatsricht. Eerlijk gezegd heeft de man vaak mijn juichende bijval gehaald maar daar gaat het nu niet om. Het gaat om zijn geloofwaardigheid. Hanteert hij voor zijn eigen handel en wandel de normen en waarden die hij aan anderen oplegt? Als daarover twijfel ontstaat, is er reden om te stoppen  met het goede werk. De geloofwaardigheid zakt in Leers’ geval dan tot in de bodem van de kolenmijnen.

En ja, ik denk dat politici geloofwaadig moeten zijn. Zelfs als zij niet hebben gelogen maar als zij middelpunt van verdachtmakingen, dan moeten zij stoppen. Een ongeloofwaardige politicus kan nooit meer overtuigend zijn en daar gaat het wel om. Overtuigend, dat moeten politici te allen tijde kunnen zijn.

Als christen mag je best een beetje liegen, dat wijzen de feiten uit en soms is het maar beter om te liegen omdat je anders je hele kerk over je heen krijgt. Dat neemt niet weg dat geloofwaardigheid voor een christelijk politicus nummer 1 zou moeten zijn.  Ik zal hier niet beweren dat onze minister-president het parlement heeft voorgelogen maar aan zijn geloofwaardigheid ben ik wel gaan twijfelen. Christen-zijn is geen voorbehoedmiddel tegen ongeloofwaardigheid.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Eén reactie op “Als christen mag je best een beetje liegen

  1. AlfonsGG schreef:

    This is really unbelivable. I cannot believe in this article.

Geef een reactie

