Geert zou blij moeten zijn

Wat een heerlijke meid, die Geurtsen. Zesentwintig lentes en een lekker koppie. Ik snap best dat die ballotagecommissie of HR-manager van de PVV zich door haar heeft laten inpakken. Zou ik ook doen. Als ik Geert was, was ik er ook blij mee geweest. Eindelijks een fris appeltje naast die immer zuur kijkende Fleur waarvan je niet opfleurt. Ze mag er ook zijn maar ze zou nieuwe lachspieren moeten aanschaffen.

Hoe dan ook, als zo’n meissie aantoont dat mijn bescherming zo lek is als een mandje, kun je toch alleen maar blij zijn? Ik zou zeggen “lieve meid, je krijgt het erelidmaatschap. Je hebt ons gewezen op wat foutjes die niet goed zijn en daar gaan we aan werken.” Overigens zou meisjes Geurtsen dat lidmaatschap hoogstwaarschijnlijk hebben afgewimpeld maar even zo goed. Dan maar een kruis van verdienste.

Maar nee, Geert reageert als een verzuurde ouwe vrijster in de overgang en vindt het een rotstreek. Dat past trouwens wel goed bij de tactiek van zijn kluppie. Het is de kunst om altijd je eigen fouten te wijten aan een ander. Je eigen angst wordt omgezet in  haat voor een ander, je eigen falen in onbehoorlijk  gedrag van een ander. Wijzen naar de ander is het grootste goed binnen die vereniging. O pardon, dat is het niet eens…eeen vereniging.

Zijn reactie is overigens heel begrijpelijk. Door de verongelijkte onschuld te spelen, kan hij weer dubbel en dwars de aandacht op zichzelf vestigen. Daar gaat het natuurlijk om. Ik denk ook dat Fleur Agema niet vanwege haar intellectuele vermogens in  de fractie is opgenomen maar als blikvanger. Zo’n meissie Geurtsen op het hoofdkantoor kon daar natuurlijk ook heel goed voor dienen.

Geert mag blij zijn dat op zo’n relatief onschuldige manier de gaten in zijn beveiliging naarboven zijn gekomen. Maar er zit ook een andere kant aan het verhaal. Ik heb eigenlijk veel bezweaar tegen de hele actie. Ik begrijp ook niet dat hoofdredacteur Jan Dijkgraaf van HP/DeTijd een  jonge stagiaire aan zulke risico’s blootstelt. Er hoeft maar één  mafkees op het PVV-hoofdkantoor rond te lopen en het meissie loopt op z’n minst schade op. Ik had dat risico nooit genomen.

Zeker niet voor zo’n zaak. Kampioen undercoverjournalist Günther Walraff paste de methode alleen toe als hij dacht dat er sprake was van duistere praktijken en sociale misstanden. Ik vind dat een goed uitgangspunt. Als journalist behoor je je in de eerste plaats kenbaar te maken als journalist. Daarbij moet je ook vertellen wat je bedoelingen zijn. Ben je ongewenst, dan ben je on gewenst. Alléén als het maatschappelijke belang erg groot is, mag je daarvan afwijken. Voor zover ik weet onderschrijft het Genootschap van Hoofdredacteuren dat zelfs.

HP/DeTijd wilde laten zien watvoor partij de PVV eigenlijk is, hoe het daarbinnen nou allemaal toegaat. Voor zover ik heb  begrepen wordt Geert Wilders binnen de sekte zo ongeveer als half- of helemaalgod vereerd. Dat mag maar het is geen groot maatschappelijk belang om dat te weten. ik had eigenlijk niet anders verwacht. Zelfs in de meer open  partijen, zijn er veel aanhangers die zó naar hun politiek aanvoerder kijken. Al met al is het in mijn ogen dan ook een drievoudige blamage: een politicus die zich uit de tent laat lokken, een beveiliging die niet deugt en een hoofdredacteur die zijn verantwoordelijkheden verkeerd inschat.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

http://news.google.nl/news?gbv=2&hl=nl&q=Stagiaire+bij+PVV&lr=lang_nl&um=1&ie=UTF-8&ei=hVRES_3gMYra-QaXpfiuCg&sa=X&oi=news_group&ct=title&resnum=1&ved=0CA4QsQQwAA

http://news.google.nl/news?gbv=2&hl=nl&q=Stagiaire+bij+PVV&lr=lang_nl&um=1&ie=UTF-8&ei=hVRES_3gMYra-QaXpfiuCg&sa=X&oi=news_group&ct=title&resnum=1&ved=0CA4QsQQwAA

http://www.dagelijksestandaard.nl/2010/01/05/ik-had-wilders-tientallen-keren-kunnen-doden/

 

Geef een reactie

