Domme opmerkingen maken

Afgelopen week ben ik op bezoek geweest bij mijn eerste kleinzoon. Hij woont in Spanje en draagt de prachtige naam “Asier” dat Baskisch is voor “Begin van”. Nopu dat belooft nog wat. Om die b elofte maar meteen waar te maken  heb ik de afgelopen dagen geprobeerd hem  “sleutelhanger ” te laten zeggen en toen dat niet snel genoeg lukte probeerde ik “belastingparadijs”.  Twee woorden die toch tot de populairste behoren in de Nederlandse taal. het leek mij prachtig als de jongen die woorden zou kunnen  zeggen voordat “mama” aan bod kwam. Helaas, het is mij niet gelukt.

Met die constatering voel ik me in de schoenen staan van de zoegnnaamde spindoctors die proberen politici bij te brengen welke woordjes ze wel en welke ze niet los mogen laten en vooral op welk moment dat kan. Over het algemeen zijn spindoctors, zoal Jack de vries bij Jan Peter, niet zo succesvol en ik weet nu hoe dat komt. Politici zijn meestal voor die mate van inzicht en begrip niet rijp. Je krijgt het dan nooit voor elkaar om zo’n man of vrouw op het juiste moment de juiste woorden te laten gebruiken. Ik troost me er maar mee.

Om politici te helpen bij een publieksgericht optreden heb ik het bureau Charpagne opgericht dat zich in een toenemende belangstelling mag verheugen. Toch schuilt er voortdurend een addertje onder het rgas

Een aantal politici kwam tijdens geprekken ov er de mogelijkheden v an mijn bureau erop dat binnen hun partij ook wel mensen zijn die kennis hebben van presentatie en teksten en speeches. Dat is ongetwijfeld het geval maar de grote vraag blijft of deze partijleden, die natuurlijk gratis werken, ook onafhankelijk en echt kritisch zijn. Kortom, goedwillende partijleden gratis inschakelen om de publieksgerichte werkwijze bij politici aan te brengen lijkt mij hooguit een  laatste redmiddel.

Nu ben ik altijd bereid om discussie aan te gaan over dit soort stellingen. Erger wordt het als politici regelrecht stomme opmerkingen gaan maken. Zo was er vandaag Mirjam Sterk van het CDA die de kerstboom kwalificeerde als het meest heidense object van dit seizoen.

Nog afgezien van de vraag of haar opmerking op waarheid berust, is ze ook volslagen zinloos en getuigt ze van  een kortzichtige domheid zonder weerga. Je vraagt je bij het horen van zoiets ook af in welke tijd we leven. Het is nu juist een jaar of vijftig geleden dat de kerstboom in de meeste kerken is geaccepteerd. Gaan we daar n u weer van wafwijken alleen omdat de al even domme directie van Hogeschool Haaglanden heeft besloten geen kerstbomen  toe te laten? Vanwege het overwegend westerse karakter ervan? En wat zou dat? Leiden de allochtone zieltjes schade als ze  naar een kerstboom moeten kijken? Ach gut… Wat een samkeloos gelul in de geest van het Amsterdamse gemeenetwqapen op St. N icolaasmijter. Integratie gaat echt niet sneller als we onze eigen cultuur inleveren hoor. En de dames en heren die zoiets besluiten hebben haast zondeer uitzondering een academische graad. Mijn God!

 De oorzaak van al deze domheid ligt hem misschien  wel in de onzin nige hanteruign  van Geert Wilders van het begrip Joods-Christelijk. Hij suggereert daarmee dat we in West-Europa een Joods-Christelijke cultuur hebben. Niets is minder waar. onze cultuur is veel ouder dan het Christelijke en minstens zo oud als de Joodse. Keltisch, Gothisch, Germaans, Romaans en Slavisch, het loopt allemaal door elkaar en helemaal “on top” ligt daar een flinterdunne christelijke laag. Heiden s tot op het bod, dat is onze cultuur. De christenen mogen blij zijn dat er ook nog iets van hun normen en waarden wordt beoefend in onze samenleving.

En waar slaat al deze onzin op? Gaan we lekker fundamentalistisch lopen doen om een dam op te werpen tegen de Islamisering of zo? In CDA kringen wordt er inderdaad nog al tweeslachtig gedacht ov er de Islam. Aan de ene kant is men blij dat er een religieuze impuls op gang is. Aan de andere kant gaat het daarbij toch om iets dat niet als “het ware geloof ” gezien kan worden. Lastig ja.

Jammer dat politici in elk geval nog niet de rijpheid hebben behaald  om op een verstandige manier te praten over structuren en ontwikkelingen  die onze samenleving dragen. Wie zich al intolerant gedraagt tegenover het Europese “heidendom”, zal ook al gauw bereid zijn om dat tegenover andere godsdiensten te doen, zou ik vrezen. Jammer genoeg gaan we onze samenleving niet verbeteren door domme opmerkingen te maken en nog minder door domme dingen te doen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpages/kerstboom.htm

www.ermas.punt.nl/index.php?r=1&id…tbl

www.dewegwijzer.net/antwoordbestand/kerstboom.pdf

www.bbrussen.nl/…/haagse-hogeschool-verbiedt-kerstboom-wegens-te-westers

/

Geef een reactie

