Het vrije woord is dodelijk (vervelend)

Nou, dat was me gisteren wel wat zeg. Herdenking van de moord op Theo van Gogh met twintig belangstellenden en een legioen aan journalisten.

Gisteren bleek dat ook het geval te zijn op twitter waar ik via logische lijnen probeerde duidelijk te maken dat moord wel degelijk kan voortkomen uit het vrije woord. Met het vrije woord kun je woede opwekken en die woede kan zo hoog opstijgen dat ze de gemoederen tot boven het kookpunt brengt. Er hoeft dan maar één beïnvloedbare, labiele idioot rond te lopen en het is zo ver. Toch is dat niet een ontwikkeling die niet te voorkomen is. Het vrije woord is één ding, de aard van het woord is een ander ding. Een oud Frans spreekwoord zegt het al “C’est le ton qui fait la musique”. Voor een heel groot deel gaat dat ook op voor het vrije woord.

De vrije woorden vlogen gisterochtend over twitter en daarbij nam ik een iets ander standpunt in dan een groot deel van de anderen. Of zij fan zijn  geweest van Theo van Gogh weet ik niet, maar het leek er wel op. Ik was in het verleden geen vriend van hem, geen fan en ik vond zijn programma’s ronduit irritant. Dat is vanzelfsprekend geen goede reden om iemand te vermoorden. ik zou daarvoor sowieso geen goede reden weten. Ik begrijp wel dat je woede kunt opwekken en de bovengenoemde spiraal in werking kunt zetten. Of je dan “moord” over jezelf afroept, weet ik niet. Je loopt er wel in toenemende mate kans op. Ik had mij al lang vóór de moord afgevraagd of er niet eens zoiets zou gaan gebeuren. Overigens…bij Pim Fortuyn had ik die voorgevoelens niet. 

De reacties waren veelzeggend. Dat ik voor “gek” verklaard zou worden, had ik wel verwacht. Ik ken de mensen. Zelfs een te goeder naam en faam bekendstaande journalist als Jochem Geerdink kwam niet verder dan wat gesputter. Veel fraaier was nog dat mij de allerergste ziekten werden toegewenst en iemand hoopte zelfs dat ik vermoord zou worden. Allemaal voorstanders van het vrije woord. Het vrije woord blijkt dodelijk te zijn. Ook onder Nederlandse aanhangers van de “free speech”. Ineens blijkt dat ook zij eisen dat je “respect” hebt voor hun gevoelens. Dat ze zelf als blinde olifanten over andermans gevoelens walsen, staat ze niet zo helder voor ogen.

Eén discussie stak nadrukkelijk boven de bagger uit. Dat was het standpunt dat @haitskevdlinde innam. Zij stelde dat zelfs maar het bovengenoemde begrip een vergoeilijking inhield. Ze vond ook dat er bij het uitspreken van een mening ongebreidelde vrijheid behoorde te bestaan. Alleen het Wetboek van Strafrecht zou daar grenzen aan kunnen stellen. Klaarblijkelijk heeft zij in tegenstelling tot veel andere freespeechers erover nagedacht.

Toch vind ik het een bedenkelijk standpunt. In de eerste plaats behoort het Wetboek van Strafrecht niet de status van “heilig boek” te krijgen. De inhoud ervan is een neerslag van mijn morele opvattingen en niet andersom. Daar komt bij dat het WvS bijna dagelijks verandert en dat er bepalingen in  staan waarmee ik het gewoonweg niet eens ben. Tot de laatste terreinen behoort bijvoorbeeld het strafrecht op het gebied van drugs. 

Nee, Haitske, mijn morele opvattingen komen uit mijzelf voort en niet uit een stoffig boekwerk dat slechts als laatste redmiddel bedoeld kan zijn. Mijn  morele opvattingen zijn onder meer gebaseerd op mijn empathische vermogen, het begrip voor gevoelens en denkbeelden van anderen en de wijze waarop je daarmee om moet gaan O ja, ook bij mij gaat dat wel eens fout, dat geef ik toe. Zelden of nooit is dat opzettelijk, hoewel…gisteren heb ik op twitter daartoe wel een paar pogingen ondernomen. De uitkomst was opzienbarend verbijsterend.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

www.hetvrijewoord.com

www.dumpert.nl/mediabase/11777/…/index.html

www.frontpage.fok.nl/nieuws/75286

www.pvv.nl

www.stelling.nl/kleintje/397/Vrijheid.htm

www.pinkbullets.nl/…/hans_teeuwen_het_vrije_woord

www.nrcnext.nl/blog/…/leve-theo-van-gogh

Geef een reactie

