“Die doif is dood”(De duif is dood)

Op het ogenblik ben ik al 34 jaar getrouwd (met dezelfde vrouw: dat moet je er altijd wel bij zeggen) maar dat betekent niet dat ik nooit meer gecharmeerd ben van iemand anders. Zeker, het kan best zijn dat ik erg snel gevoelig ben voor signalen die van de andere sekse uitgaan maar of dat ook meteen tot de hoofdprijs leidt, valt te betwijfelen.

Dat is lang niet altijd zo en “some people have all the luck”. Tot mijn stomme verbazing hoorde ik vrijdag dat president  Obama de Nobelprijs voor de Vrede had gekregen. Eerst dacht ik dat het een grapje was maar een oudere meneer uit Oslo die wat moeilijk uit zijn woorden kwam, verzekerde mij via het scherm dat het echt zo was. Ik heb gehoord dat Obama zelf in een schaterende lach uitbarstte toen hij het bericht hoorde en dat hij daarmee pas ophield toen hij begreep dat het menens was. Die avond at hij gebraden duif op een bedje van olijventakken. Het schijnt dat Michelle er nog een bijzonder sausje overheen heeft gedaan.  Die doif was allang dood. “Crisp and pale” zoals ze dat zo treffend ein de VS weten te zeggen. Het dier was trouwens niet geschoten maar had zich te pletter gevlogen tegen de voorruit van één van de hofauto’s, eh presidentiële voertuigen.  

Het moet me van het hart dat ik verbijsterd was. Gezien zijn prestaties zou ik zeggen dat ik de Nobelprijs voor de literatuur heb verdiend. Ik heb in mijn carrière heb ik meer woorden geschreven dan hij nodig had om de oorlog in Afghanistan te verhevigen. Ik probeer ook al geruime tijd een evenwicht te bieden voor de lulkoek die Geen Stijl of DeJaap op het scherm brengen maar aan een prijs hebben mijn Noorse vrienden nog nooit gedacht. En ja, ik was er al bang voor. Al heel lang van te voren heb  ik ervoor gewaarschuwd de man niet te gaan bewieroken.

  Het was natuurlijk waar. Bij de laatste presidenteverkiezingen in de VS was er maar één kandidaat. Daarnaast deed een komisch duo mee dat door sommigen weliswaar werd beschouwd als serieuze kandiaat voor het presidentschap maar dat was een misvatting. Koot en Bie hebben hetzelfde meegemaakt met hun Tegenpartij. Overigens heeft 80 procent van alle blanke mannen met de revolver in de holster gestemd voor het komisch duo.

Degenen die dat niet deden, verklaarden Obama al lang voor zijn dood tot heilige, alleen al omdat hij in niets leek op zijn alcoholistische voorganger. De man was weliswaar afgekickt maar overmatig drankgebruik leidt nu eenmaal maar al te gemakkelijk tot blijvende schade.

Nu weet ik wel dat alcohol in  de Scandinavische landen duurder is dan een vrouw aan de top maar ik vrees toch dat de leden  van de Nobelcommissie daarvan in hun  portemomnne niet zoveel voelen. Na het wegwerken van een stevige voorraad Nationalistisch Noorse borrels zijn ze behoorlijk aan het lallen gegaan onder de kreet “Ohobama, Ohobama, héhehe, Bamabé.”Op dat moment besloten ze Obama een duivenveer in zijn reet te steken. En dan te bedenken dat Alfred Nobel een Zweed was. Nee, ik ben bang dat die doif, zo heet zo’n beest volgens Toon Hermans, niet meer tot leven wordt gewekt. In humor doet de Nobelcommissie niet onder voor het komisch duo dat zogenaamd concurrent was voor Obama tijdens de verkiezingscampagne. Zo moeten we de heren in Oslo dan ook maar beschouwen in de toeomst.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

http://www.novatv.nl/page/detailreacties/uitzendingen/7308/Waarom%20wint%20Obama%20Nobelprijs%20voor%20de%20Vrede

http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Buitenland/article/detail/1013729/2009/10/10/Dalai-Lama-vraagt-Obama-Nobelprijs-te-gebruiken-voor-vrijheid.dhtml

www.nu.nl/…/obama-geeft-geld-nobelprijs-goede-doelen.html

www.martijntabak.nl/blog/…/nobelprijs-voor-de-vrede-voor-obama

www.premierbalkenende.nl/balkenende-feliciteert-obama-met-nobelprijs-de-telegraaf

www.nieuws.marokko.nl/index.php?s…nav

Geef een reactie

