Van Maasbach tot Cadzand

 

Maatje

Maatje

Het was de laatste dag van januari 1953, een zaterdag, een heerlijke, vrije dag met volop sleeën want bij ons in Winschoten lagen al dagenlang de dikke sneeuwhopen voor de deur. Het was al donker en mijn vader liep bezorgd ijsberend door de kamer heen en weer. Ik keek naar de lamp want daar kwam alle heil en onheil vandaan. Met Sinterklaas regende het daarvandaan pepernoten en schuimpjes. Het was acht jaar nadat een storm uit het oosten voorgoed ons land had verlaten, het was zesenhalf jaar na mijn  geboorte. En nmijn vader keek bezorgd alsof zijn derde kind geboren moest worden.

De radio tetterde de hele avond, een type dat je nog wel eens in films over WOII ziet en mijn vader  begon steeds besorgder te kijken. De wijzers naderden het uur waarop ik naar bed moest maar ik begreep dat de loeiende wind rond ons huis wel ees voordeel voor mij kon betekenen. Mijn ouders hadden het over opblijven. En we bleven op want het water stond hoog aan de dijken.

Ik genoot met volle teugen van het nachtje doorzakken. Het was de bedoeling dat ik op de divan in  de kamer wat zou uitrusten maar daar kwam natuurlijk weinig van. Het hele gezin zat beneden in de zitkamer en iedereen kaartte al had ik niet door hoe dat tegen de wind kon helpen. Van tijd tot tijd kwamen er pelpinda’s op tafel en limonade. Acht jaar na de storm uit het oosten dreigde een storm uit het westen ons te vernietigen.

En zo werd het 1 februari, zondag, en Nederland was een provincie kwijt. Het vruchtbare Zeeuwse land had plaatsgemaakt voor zout water. Zondag, de dag des Heren en een dag waarop niemand in Zeeland mocht werken, werd een dag van hard aanpakken. Een dag , vooral, van het vege lijf redden. Dat was iets dat enkele duzienden mensen niet lukte. En dan de vele, basoluut hulpeloze, dieren die geen scjhijn van kans hadden  om te ontnappen aan de vloed. Nee, het was geen pretje om te zien zo nu en dan.

Daarbij kwam de hoofdlijn van de film. Een meisje krijgt een kind van een man waarmee ze niet is getrouwd en dat in het land van Jan Peter anno 1953! Haar vader is diep geschokt in zijn onwrikbaar geloof en zit als een autistische pilaarbijter aan tafel. Uiteindelijk blijkt natuurlijk uitgerekend deze ene dochter de enige te zijn die net als haar vader de ramp overleeft. Waar de baby is gebleven, die speurtocht, dat vormt het hoofdthema van de film. Uiteindelijk wordt hij gev onden als 18 jarige jongen, gestolen door een andere moeder die een dode baby had. En ja, vader verzoent zich weer met zijn dochter.

Dat godsgruwelijke mensonterende geloof dat meisjes die “te vroeg” moeder worden veroordeelt tot nakomelingschap van de duivel. Dat maakt me misselijk. Een geloof dat je al in de kist legt nog voor je bent overleden.  Ik zie de gevolgen ervan hier vlak in de buurt en ze zijn afschuwelijk. Ik zag de gevolgen ervan gisteravond en en ik zag ze in de film Bride flight. Nee, wat een contrast met het optreden van David Maasbach. O nee, niets voor mij, maar begrijpelijk is het wel. Een geloof dat vreugde biedt lijkt mijn een beter Deltawerk dan de goddelijke depressie.

Ik moest daaraan denken toen ik gisteravond weer hoorde hoe iemand in “De Storm” weer eens een bewijs zag van de verderfelijke invloed van een godsgeloof. Uiteindelijk, inderdaad, uiteindelijk gaat het er al weer om wat je er zelf van maakt. Idereen op zijn of haar eigen wijze. En zo is het ook met het beeld dat wij van politici hebben.  Want waarom stem je op iemand? Omdat je hem of haar herkent. En als je nou vindt dat de door jou gekozen politici je bedonderen? Ik reken erop dat die gedachte een frisse wind door je gedachten laat gaan.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

 

Service

www.imagotest.nl

www.mensinwereld.nl/Zelfbeeld…/zelfbeeld__ego_en_negatief_zel.html

www.leslink.nl/0%20a%20watersnood%201953/Watersnood%201953

www.destormdefilm.nl

Geef een reactie

