Voel je schaamte of gevoel?

Maatje
Maatje

Twaalf jaar geleden bracht ik mijn voskleurige ruin naar de dierenarts omdat hij een been had gebroken en niet meer te repareren was. Ik weet nog dat ik me daarbij heel verdrietig voelde maar niet meer rpecies hoe erg dat was. Tenminste, tot vandaag…vandaag heb ik mijn ruim zestienjarige rode kater naar de dierenarts gebracht omdat hij aan ongeneeslijke lymfeklierkanker leed. Samen met mijn vrouw heb ik hem begeleid tot aan het moment dat zijn ogen dof werden. Ik kan met mijn hand op mijn hart verklaren dat ik al ’s morgens vroeg voor het zo ver was dikke tranen met tuiten heb gehuild en later biggelden ze weer tevoorschijn.

Ik hoor bij dat soort gebeurtenissen nog steeds mijn vader zeggen “ach het is maar een kat.” Voor mij voelt dat anders. Billy is zestien jaar één van mijn beste maatjes geweest die op mijn bureau lag, zich voor mijn beeldscherm posteerde en als hij de zoldertrap opkwam al begon met praten nog vóór ik hem zag.  Vaak was ik ook degene die tot hem sprak en dan gaf hij  antwoord  en op andere momenten liet hij zien wat voor een enorm ego hij had door met het puntje van zijn staart tussen zijn oren te zwengelen bij het lopen. Nee, de uitdrukking “het is maar een kat” is mij totaal vreemd.

Met z’n tweeën zijn we aanwezig geweest bij het inslapen hoewel ik daar eigenlijk helemaal niet bij wilde zijn. Aan de andere kant vond ik het niet eerlijk om mijn vrouw alleen te laten gaan en bovendien, misschien vond Billy onze aanwezigheid wel heel rustgevend. We hebben tenslotte zestien jaar met elkaar opgetrokken. Zestien jaar waarin de kinderen het grootste deel van hun puberteit doormaakten, heftige tijden. Steeds was daar de vrolijkheid die onverschrokken en kerngezonde  Billy bracht.

Toen hij pas bij ons was stonden we met z’n allen, inclusief de kat, in de keuken om een naam te bedenken. Ik stelde toen voor om te kiezen tussen Bill Clinton en Boris Jeltsin. Aan het resultaat is te zien welke van de twee de meeste stemmen kreeg. En ja, Billy had bepaalde trekken van de Amerikaanse president al wil ik die nu even niet allemaal uit de doeken doen.

Billy was sociaal, uiterst sociaal en tijdens verjaarspartijen bleek hij zich te ontpoppen tot receptiebeest. Hij ging alle gasten langs met een vriendelijk woord en een aai. Veelal vroeg hij in ruil daarvoor een stukje taart of een knuffel over zijn kop. Er zijn heel wat mensen in politiek en niet-politiek Nederland die daaraan een voorbeeld konden nemen.

PR van de bovenste plank en dat “woord” sprak hij dan ook luid en overduidelijk uit op het moment dat hij weer een knuffel kreeg. Nu is hij onderweg naar de kattenhemel waar geen honden zijn. Gelukkig maar want een jaar geleden takelde een loslopende zwarte hond hem lelijk toe. Dat is hij nooit vergeten en wij vergeten hem nooit meer. Ik schaam me er niet voor. Ik voel gevoel.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

4 reacties op “Voel je schaamte of gevoel?

  1. CiNNeR schreef:

    Waarom zou je je ook schamen voor liefde voor je beste maatje en verdriet om zijn verlies. Sterkte gewenst.

  2. Kaj Elhorst schreef:

    Das waar en daarom ook het verhaal maar er blijven altijd mensen bestaan die je aankijken alsof je gek bent. Nou ja, dat moet dan maar.

  3. CiNNeR schreef:

    Als je zou ‘moeten’ leven naar alles waar gek van op gekeken kan worden, houdt je weinig leven over. En eigenlijk is Nederland uberhaupt raar als het om de dood en verdriet gaat, niet alleen bij dieren heb ik gemerkt.

  4. Miranda schreef:

    Ik vind dat ook altijd heel akelig. Rode katers schijnen de grootste slijmballen te zijn. Mijn rode kater is nu vier weken weg. Ik zoek em nog steeds elke dag op internet en in de buurt. Dood is hij nog niet aangetroffen. Ik ben bang dat ie verdwaald is. Mis em ook. Lig er best vaak wakker van. Maar ik ben dan ook een vrouw, dan “mag” dat weer wel. Billy is trouwens écht een leuke naam!! Die van mij heten: Arnold (vermist), Peter en Fatima. Kattennamen zijn echt vaak leuk.

Geef een reactie

