Geen nood, de revolutie naakt!

Vanmorgen deed ik de deur voor mijn hond open. Hij stak niet eens zijn neus naarbuiten maar besloot meteen dat het regende. In een flukse beweging draaide hij zich om en sprong op de bank. Daar trok hij een kop alsof hij wilde zeggen: “Ja, doe daar maar eens iets tegen.” Het was alsof de CEO van ING bonussen uitdeelt aan zijn medewerkers en ondertussen naar Wouter Bos kijkt. Begrijp me goed, ik denk niet dat bonussen de oorzaak zijn van de crisis. Ze zijn wel het symbool van een verkeerde mentaliteit.

Nou ja, uiteindelijk heb  ik mijn hond toch aan de wandel gekregen. Hij heet niet voor niets butler. Hij kent zijn plaats en…hij weet van normen en waarden. Toch vroeg ik me af hoe groot zijn tegenzin moet worden voordat hij zich werkelijk gaat verzetten tegen mijn aandrang om bevelen op te volgen. Tegenzin heeft de vervelende eigenschap dat ze accumuleert. Elke keer dat er geen gevolg is gegeven aan tegenzin, groeit ze. Zou dat bij een hond ook zo zijn? Ik weet het niet.

Zeker is dat op een dag als vandaag mijn tegenzin met behoorlijke stappen  is toegenomen en dat komt niet eens zo zeer door het uitlekken van de troonrede dankzij Tang. Hoewel, met zo’n tang heb je geen boor meer nodig. Maar goed, nee, mijn tegenzin werd meer opgewekt door andere berichten die ik in de krant las. Zo keerde Neelie Kroes, die Smit is al heel lang buiten beeld, zich tegen de ondersteuning van de ING door Wouter Bos. Volgens haar is er sprake van onterechte staatssteun en volgens mij is er sprake van onterechte inmenging in binnenlandse zaken. Neelie, die ik vroeger beter kende dan nu, had  altijd al de neiging haar neus in andermans zaken te steken. Die steun die Wouter Bos heeft gegeven is namelijk niet veel anders dan een uitgestelde belastingteruggave. Het is mijn  geld (en van nog een paar sloebers) waarmee ik de plaats waar ik mijn spaarcenten heb ondergebracht probeer veilig te stellen. Gaat Neelie nu ook al vertellen hoe ik mijn geld moet besteden?

Dat wil niet zeggen dat ik geen bedenkingen heb. In dezelfde krant lees ik namelijk dat de dames en heren van banken en andere plutocratische ondernemingen er langzaam aan weer op los gaan leven en dat mag niet van mijn zuur behaalde belastingteruggave. De Bonussen vliegen al weer in het rond en de spekzakken vullen hun financiële endeldarm totdat ze ploffen.

Is er wel eens iemand geweest die Jeroen van der Veer of Rijkman Groenink diep in de ogen heeft gekeken? Doe het eens zou ik zeggen en het valt op dat de psychopatie deze mannen recht in het gezicht heeft geraakt of door een schampschot heeft aangetast. Dat is ongeveer het niveau aan twijfel dat ik over hen heb al zou ik natuurlijk nooit durven beweren dat het psychopaten zijn.

Zeker is dat zijn  symbool staan voor het incestueuze en autistische wereldje dat volgens eigen bedachte maatstaven bepaalt wat marktconform is en wat niet.  De belangrijkste maatstaf daarbij is de bankrekening voor het arbeidsloos inkomen  van de collega’s. Deze niet zo zeer geestelijk maar wel materieel gevoede elite blijkt nu ineens weer egwoon door te gaan met de oplichterij die zij zelf “goed zakendoen” noemt. Ondertussen staat de overheid machteloos en gekkebekkentrekkend toe te kijken en dat doet mij terugdenken aan een heel andere episode in de geschiedenis.

“Waarom eten zij dan geen  gebak?” zou koningin Marie Antoinette in 1788 hebben gezegd toen haar werd verteld dat het volk geen brood had. Met die uitspraak toonde zij zich niet alleen volledig vervreemd van de samenleving maar, het moet gezegd worden, ook veel socialer dan de meeste van onze groot-ondernemers. Zij begreep namelijk dat het volk een alternatief voor brood nodig had omdat het anders zou uitsterven. Dat wilde zij klaarblijkelijk niet.

Een onmachtige regeerder, Lodewijk XVI, slijmende paladijnen en zichzelfverrijkende adel  zijn te vergelijken met de nietsontziende bruutheid van onze hedendaase groot-industriëlen en wanhopig toekijkende volksvertegenwoordigers. De oorzaak zit natuurlijk in de fuik waarin het leidende deel der natie zichzelf heeft gemanoeuvreerd en waarvan de obsceniteit alleen nog maar duidelijker wordt door bonnetjesaffaires en sluiproutes voor inkomensten.

Geen nood, de revolutie naakt als de weerzin eenmaal voldoende is gegroeid en er een leider is. Ik zie het met genoegen tegemoet, niet omdat ik een slecht leven leid maar om die hele psychopatishe managerskliek met één pennenstreek van mijn desktop te manipuleren. Jammer dat ik zeker weet dat twintig jaar later er een nieuwe kliek zal zitten en dat de”mogelijk nog “mondiger” burger pas in beweging komt als het te laat is. De spiraal houdt nooit op.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

www.trouw.nl/…/Bonus_is_terug_bij_Britse_banken

www.fd.nl/…/kamer-bonus-bankier-nog-hoog

www.nujij.nl/groenink-ook-tegen-excessieve-bonussen.6564571.lynkx

www.spitsnieuws.nl/…/de_bonussen_zijn_gewoon_weer

www.leefinaandacht.nl/…/imblogging/post.php?…

redactie.computertotaal.nl/…/Blog…/Google-top-weigert-salaris-n-bonussen.htm

www.gro3.com/blog/…/bedrijven-motiveren-met-creatieve-bonussen

 

 

Geef een reactie

