Stomkoppen zijn duurzaam

Duurzame Stomkop
Duurzame Stomkop

Het voordeel van duurzaamheid is dat je er eindeloos lang over kun t praten. Het onderwerp bengt dat met zich mee. Ik denk dat de discussies over duurzaamheid het meest duurzaam zijn van allemaal.

Nou ja, er is één grote concurrent en dat is de stomkopperij. Die is ook erg duurzaam en het spijt mij maar in politieke kringen is ze wijd verbreid. Niet bij iedereen gelukkig maar wel omnipresent. De duurzaamheid van de stomkopperij openbaart zich in Nederland en de rest van de wereld waarschijnlijk het beste als het over drugs gaat.                             

Als fietser krijg je al gauw al de les mee dat je niet tegen de tegenwind moet vechten maar dat je ermee moet spelen.  Wie tegen tegenwind opbokst, krijgt extra last van zadelpijn en dat is vijand nummer één. De duurzaamheid in politiek vraagstukken heeft te maken met obsessies en de obsessie heet onder meer “verzet je tegen drugs”.  Daarbij wordt de denkfout begaan dat die strij niet collectief maar juist individueel behoort te zijn. Niet de overheid met haar soldaten, tanks en vliegtuigen gaat de strijd tegen de drugs winnen maar de individu die merkt dat drugs onprettig zijn. Toen ik me één keer een alcoholvergiftiging had gedronken, heb ik een  jaar lang niet eens de reclames van Heineken kunnen zien zonder misselijk te worden.

Ik ga niet opnieuw vertellen waarom de overheid die “strijdt tegen de drugs” in feite de drugscriminaliteit sponsort want dat heb ik al zo vaak gedaan. Feit blijft dat bij het beëindigen van deze zinloze strijd er onmiddellijk veel meer blauw op straat zou kunnen komen, met of zonder Guusje ter Horst. 

Dat ga ik niet doen omdat de duurzaamheid van stomkopperij tot nog veel meer ellende leidt en die wil ik niet overslaan. Voorbeelden te over natuurlijk: vredesmissies en integratie bijvoorbeeld. De duurzaamheid van de stomkopperij leidt ons ertoe moskeeën te bowuen in Afghanistan. Wat is dat voor kletskoek? En dan de duurzaamheid van de stomkopperij rond integratie. Een dankbaar onderwerp omdat we in Nedcerland zo verschrikkelijk ons best doen om te integreren. Waarom eigenlijk? In de VS doen ze er al vierhonderd jaar niets aan en daar werkt het prima. Etnische groepen leven prettig langs elkaar heen maar ze gaan el allemaal ops schoo Engels leren, baseball en het volkslied.  Voor de rest ben je welkom als je geen rotzooi trapt. Zo groeit er een “common feeling” about being American.

Ik ben de laatste om de Amerikaanse samenleving voor te stellen als de heilstaat die wij moeten  nastreven maar dat wil niet zeggen dat er nooit iets goed is. Afgezien van Sara Palin zijn de meeste Amerikanen goed ingeburgerd en begrijpen ze hoe de wereld in elkaar zit. In Alaska is dat ene probleem omdat het er zo koud is dat het denken stil staat. Gelukkig weonen er net zoveel mensen.  

Nee, als het over integratie gaat, zou ik eens wat meer kijken  naar een land met eeuwenlange ervaring. Niet ideaal maar wel functinerend. Behoorlijk duurzaam zou ik zo zeggen. Maar ja, wie ben ik? Geen Obama!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

www.synoniemen.net/index.php?zoekterm=stomkop

www.stomkop.yourbb.nl/viewforum.php?f=1

www.meatandmeal.nl/…/paul-mccartney-noemt-vleeseter-ramsey-stom.html

www.duurzaamleven.net

www.vkblog.nl/…/Een_blog_over_Duurzaamheid

www.gekke-ger.waarmaarraar.nl/blog

Geef een reactie

