Getverdemmekes, de monarchie

Vandaag begon er weer iemand over de “republiek”. Dat is dat ding waarnaar ik uitkeek in de zeventiger jaren toen ik nog als provo knikers strooide bij de taptoe Delft maar waar ik inmiddels op uitgegkeken ben. Getverdemmekes zeg, wat is dat toch met die republikeinen? Het lijkt vaak wel of ze stom, doof en blind zijn. Ze durven mij recht in mijn gezicht te zeggen dat een republiek democratischer is dan een monarchie en dat soort verregaande ongein.Dat is echt politiek bedrijven met consumptie.

Wie in de wereld een beetje om zich heen  heeft gekeken, begrijpt dat een republiek helemaal geen garantie is voor democratie. En trouwens, willen we wel democratie? Het woord betekent letterlijk “volksheerschappij”. Nou, als ik één ding niet zie zitten, dan is het wel volksheerschappij. Bij een republiek loop je het risico dat een volks jongen als @Bertbrussen tot president wordt verkozen. Nou, als ik één ding niet zie zitten…

Nee, volksheerschappij, dat is de totale chaos, de bestialisering van de samenleving. Wat dat betreft las ik vandaag een veel betere, relativerende definitie van democratie: de vrijheid om je eigen onderdrukker te kiezen. Dat is mooi maar het klopt niet.

Hoe dan ook, dat gezever over de mopnarchie hield natuurlijk verband met het gezever over de foto’s van de KluK kluk familie. Kijk, ik vind dat als je alle koninklijke voorrechten geniet, dan moet er ook wat tegenover staan. Publiek bezit is onderdeel van de taakomschijving van Hare of  Zijne Majesteit. Je kunt niet alles hebben: privacy en een dynastie en een bunker om in  te wonen. Dat gaat niet. En dan moet je bedenken  dat ik nog koningsgezind ben ook. Er is nog nooit iemand geweest die mij de absolute voordeklen van een republiek heeft kunnen aantonen. Allemaal de kift en de heimelijke wens om zelf staatshoofd te worden.  We moeten vooral allemaal dezelfde rechten hebben anders slapen we niet goed. Bah! Ik ben rood maar niet egalitair. ’t Valt trouwens wel op dat egalitair en elitair maar twee letters scheel: ga. 

Ik vind ook dat ze de kinderen van prins en prinses met rust moeten laten want die hebben niets gekozen en dus is het niet democratisch om ze steeds op de foto te zetten. De persoonlijke leefwereld van het kroonspinselijk paar omvat echter uitsluitend de slaapkamer en het toilet. Daar gebeuren geen nieuwswaardige handelingen tenzij de prins ook al last heeft van winderigheid.

En die republiek? Ach hou toch op. De grote republieken  in de wereld zijn allemaal bezig monarchie te worden (VS, Rusland, China) In de VS hebben de Republikeinen en de Democraten ieder een eigen koninklijke familie (respectievelijk Bush en Kennedy). De laatstgenoemde familie is een beetje in  de versukkeling maar dat komt goed. Een mooie naam voor de Amerikaanse kroonprins: Prins van Arlington.

Hoe dan ook, ik wil niets meer over die belachelijke republiek in Nederland horen. Elk jaar op Prinsjesdag kiest het volk voor de monarchie en dat is prachtig en een prima troonredeN.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

reddepaddo.nl/?p=152

www.boomerang.nl/…/lang-leve-de-monarchie

www.vkblog.nl/bericht/…/Leve_de_monarchie

www.trouw.nl/…/Leve_de_monarchie_en_de_pluriformiteit.html

www.trouw.nl/…/02/…/Publiek_bezit_tegen_wil_en_dank.html

www.nrcboeken.nl/…/dwangmatig-publiek-bezit

Geef een reactie

