Hardleers of flapdrol?

Gisteravond ontdekte ik op twitter een meneer Dijkshoorn die vermoedelijkd donken was of niets te doen had en dus maar een potje maakte van de twitter-glitter.  Aanvankelijk stoorde ik me eraan maar gaandeweg kon ik er de humor wel van inzien. Vooral toen iemand die Janneke heet zei: “Als je tegen democratie bent, stem ik op je.” Dat was zó absurd dat ik het ook niet meer kon  houden en besloot er maar een bijdrage aan te wagen.

Soms heb je een flinke peperinjectie nodig om de balans in opmerkingen terug te kunnen vinden. Gisteren gooide Ronald Plasterk een knuppel in het hoenderhok waardoor veel hennen en hanen opstoven. Ik hoop dat er ook kloeke stappen uit voortkomen. Vooral de opmerkingen van acedmisch gevormde bivakmuts Mei Li Vos schoten bij mij in het verkeerde keelgat. Zij ging uitgebreid uitleggen waarom een academische opleiding noodzakelijk was om het land te ebsturen. Na haar reactie weet ik zeker dat zo’n opleiding totaal nietszeggend is. Zij kon klaarblijkelijk altijd goed leren  maar van enig inzicht getuigde haar reactie nergens. Was het, beste Mei, niet beter geweest om íets intellectueler met de kritiek om te gaan en eens even na te denken alvorens het goed geleerde lesje na te blaten? Haar denkfout is dat zij een academische opleiding beschouwt als een garantie tegen denkfouten.

Nu is het op zich helemaal niet erg als iemand de kritiek van Plasterk afwijst. Je  kunt er van overtuigd zijn dat deze hooggeleerde totaal onterechte kritiek levert. Toch zou het goed zijn om de opening vrij te houden en niet elke kritische noot bij voorbaat te stoppen door een Berlijnse Muur van non-argumenten op te werpen. Mij lijkt dat Ronald vooral heeft opgeroepen tot kritische zelfbespiegeling.  Dat is wat anders dan het veelgebruikte “navelstaren”, een begrip dat Wouter ook zo graag gebruikt. “navelstaren”, beste mensen, houdt in dat je heel zielig naar jezelf zit te kijken met een verongelijkt gezicht. Kritisch spiegelen houdt in dat je onderzoekt wat je eigenlijk te bieden hebt aan de samenleving. dat is nuttig zo goed als het nuttig is om in je werk zo nu en dan nog eens je eigen compeptenties na te lopen (eigentijds hè?) . Wie daartoe niet bereid is, is in mijn  ogen een flapdrol. Flapdrollen zijn  ook degenen die uitsluitend navelstaren. Als Wouter het verschil niet ziet, moet hij mij even bellen.

Het vervelende is inmiddels wel dat het woord “navelstaren” binnen de PvdA nu wordt gebruikt om ieder kritisch nadenken over de eigen positie de grond in te stampen. Dat soort gedrag is helaas kenmerkend voor de nadagen van een rijk of organisatie.

Elite is er zeker te vinden in de PvdA maar ik versta onder elite iets anders dan een academische titel voor de naam, hoewel dat er wel onderdeel van kan uitmaken. Elite bestaat in mijn ogen  uit mensen die de samenleving grondig kennen en in staat zijn op elk intellectueel niveau in de eigen cultuurtaal uit te leggen wat de doelstellingen zijn. Academici behoren in staat te zijn  hun hoogdravende teksten  uit te leggen in de taal van Jan met de Pet. Als ze dat niet kunnen, horen ze niet op het politieke toneel thuis.

Ik zou ook niet weten wat het bezwaar is tegen zelfkritiek en als die van iemand komt van onverdachten huize, dan is het tijd om er iets mee te doen. Persoonlijk denk ik dat de kwaal waaraan de PvdA lijdt nog wat ernstiger is. Het dédain waarmee er wordt gekeken naar een eigen ideologie zegt wat mij betreft in  dat opzicht voldoende. Zonder ideologie kun je niet duidelijk zijn en zonder duidelijkheid is er geen toekomst. Wie met één handbeweging de kritiek wegwuift, zoals  mijn vriendin uit de Tweede Kamer, is hardleers flapdrollerig en bezorgt de eigen partij de diepst mogelijke nederlaag: het verlies van ieder respect. Wij kijken  uit naar de zelfvernieuwing die plaats gaat hebben. Er zijn nog negen maanden te gaan.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

Service

nl.wikipedia.org/wiki/Phoenix

www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/6/10/100609_plasterkvindtpvdateelitair.html

www.trouw.nl/nieuws/politiek/article2783795.ece/PvdA_te_elitair__Juist_niet_genoeg

www.politiek247.nl/index.php/2008/07/groenlinks-presenteerd-de-uitkomsten-van-een…navelstaren/00

www.sdittrich.hyves.nl/blog/864556/verkiezingen/NxlV/

www.twitter.com/TijsvandenBrink/statuses/2106486277

Geef een reactie

