Het groeiende neusje van de zalm en het lekkere ding

 

Europa in de Griekse mythologie
Europa in de Griekse mythologie

“Ik ben Gerrit en ik steel als de raven” is een lied dat misschien al weer heel lang vergeten is, uit de tijd van het duistere  tweetal Servet en Van Oekel. Nu ken ik twee Gerrits die in aanmerking komen voor de rol van hoofdpersoon in het lied omdat ik ze geen van beiden vertrouw. De ene woont bij mij in het hofje en is politieman en de andere is tegenwoordig bij de ABN-Amro. Zalm, ja. Het neusje van de Zalm groeit met de dag verder en dat neemt zulke ernstige vormen aan dat Pinokkio (alias Berlusconi)  er jaloers op wordt.

Het wantrouwen komt niet zo maar uit de lucht vallen  want Gerrit van de ABN had ons vele jaren geleden al weer beloofd dat de euro geen prijsverhogingen met zich mee zou brengen. Kijk, ik geloof hem maar het was wel opvallend dat omstreeks de invoering van de euro ineens allerlei “inhaalslagen in prijs” gemaakt moesten worden. Maar ja, dat wist Gerrit natuurlijk ook niet.

De euro zou één van de zegeningen van de EU worden en ik vraag me  nog steeds af waar die zegen ing hem dan toch in zit. Toch niet in het feit dat ik aan de grens geen geld meer hoef om te wissleen hè? of dat ik zo gemakkelijk prijsvergelijkingen kan  maken. Dar was in vroeger dankzij de lagere school ook al heel goed toe in staat. Geld wisselen vond ik altijd wel leuk. het was een soort baliekluiven aan de grens.

En zo gaan de opsommingen van de voordelen van de EU alsmaar door. Stuk voor stuk even saai en vervelend als de vorige. De  vervelendste van allemaal is de kreet dat we al zo lang vrede hebben in Europa dankzij de EU. Wat een onzin! Vrede komt niet door een bond of unie maar door weat je denkt. Punt uit. 

Nee, ik zie wel voordelen in de EU maar die liggen toch veel meer in de toegankelijkheid van andere culturen. De culturenrijkdom binnen de EU dat is haar grootste voordeel en die wordt nooit genoemd. Niet in brochures, niet in boekjes, je vindt er uitsluitend gezemel over geld en werkgelegenheid. Toegegeven, ze zijn allebei belangrijk maar niet het belangrijkste. Dat weet ook iedereen en toch zien Jan en Alleman geen kans andere onderwerpen te bespreken. Het is alsof je verliefd bent  op een meisje maar haar schoonheid niet durft op te noemen omdat je jezelf daarmee kwetsbaar maakt. Nou, kwetsbaarheid zie ik als een teken van kracht en niet als iets dat je moet vermijden.

Kortom, ik wacht of liever, ik wil graag meewerken aan die prachtige en machtige serie boeken en films, weblogs en twitterparades die de leuke kanten van de EU belichten. Dat zou nog eens leuk zijn. We moeten ophouden te praten over de voordelen en de zegeningen van Europa. Beter is het om gewoon te spreken ov er haar leukigheid, schoonheid, sprankeling en stijl. Daar kun je verliefd op worden. Met de centen lukt dat veel minder.

Eu En als er volksverhalen zijn over groeiende neuzen en machtige zalmen, dan wil ik ze best rondbazuinen. Gerrit en het meisje uit Afrika, een prachtig verhaal waarvan het einde nog steeds onbekend is. Met een beetje geluk houdt die neus op met groeien en begint  ze te krullen. Europa is zo verschrikkelijk leuk, een lekker ding haast. Ik denk dat Gerrits neus gaat krullen.

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

 

Ik hou van Europa, met haar vlakten en haar zee

Een stukje Europa, neem ik altijd met me mee

Daar waar de regsens vallen en de zon ook gloeit

Daar waar elk bijzonder huisje steeds weer boeit!

Ik hou van Europa met zijn bergen en rivier

Een stukje Europa geeft mij steeds weer plezier

Voordat ik jou vergeet

Mijn  allerliefste scheet

Vergeet ik a…….l!

Geef een reactie

