Piet Hoed en Jan Pet

Een paar dagen geleden sprak ik met een bekende van mij over allerlei leuke onderwerpen in de gemeentepolitiek en gaande weg kwam er bij mij weer een duiveltje boven. Ja, zeker, er wonen duivels in mij, vooral als het over politiek gaat. Mijn gesprekspartner, een beetje opponent ook, voerde de academische graad van iemand aan om te benadrukken dat diens beleid wel voor elkaar zou zijn. Mijn haren stonden ineens overeind.

Natuurlijk, als ik in mijn puberteit wat meer het geluk aan mijn zijde had gehad en ook wat meer ambitie had getoond, had ik ongetwijfeld ook een academische graad gehaald. Bij ons in de familie was dat “nomaal”. Doctors, doctorandussen, ingenieurs, het regent meer titels in de familie dan er in Nederland lintjes uit te delen zouden zijn.  De familie barst ervan en ik ben zo ongeveer het enige buitenbeentje. De drs’n en ir’en vliegen je om de oren als wij een keer een verjaardag hebben in de familie. Frustratie van mijn kant dus?

Ach dat valt wel mee. Ik blijk me tussen alle hooggeleerde heren en dames altijd behoorlijk te kunnen handhaven. Soms haal ik zelfs nog een punt binnen ook. Nee, van een frustratie kun je op dat gebied bij mij niet spreken. Ik heb mij, vooral toen ik nog bij het Staatsbedrijf der PTT werkte, wel verbaasd over de stommiteiten die academici konden begaan. Ook op hun eigen vakgebied. Sommigen bleken eerder psychotisch te zijn dan wetenschappelijk en rationeel. Maar ja, wat wil je ook als een meester in de rechten zich gaat bezighouden met communicatie. Tja, het is maar wat je met al die vergaarde kennis doet. Als het inzicht uitblijft, komt er niets goeds van. Een voorbeeldje? De ingenieurs van PTT Telecom waren op een lumineus idee gekomen om het vandalisme tegen telefooncellen tegen te gaan: alle telefooncellen weghalen. Het is alsof de chirurg de pijn in je knie bestrijdt, door je been af te zagen. Het is pas weer goedgekomen toen de mobiele telefoon haar intrede deed.

In de afgelopen decennia zijn we het ook doodnormaal gaan vinden dat mensen een academische graad haalden en ongemerkt betekende dat een uitholling van het niveau. Begrijp me goed, het betekent niet dat ik alle academici van deze tijd beschouw als nitwits, verre van dat. 

Die toegenomen aandacht voor het academische niveau heeft wel geleid tot een overwaardering ervan. Sommigen zijn wel heel gauw bereid alles voor zoete koek te slikken als het maar uit de mond van een titularis komt. Dat is een probleem want academici hebben de neiging de wereld in te delen in modellen en formules die meestal niet te vinden zijn in het volle leven.

 

Academici abstraheren graag en doen daarna veelal verbazingwekkend weinig moeite om het abstracte model weer in de dagelijkse, concrete, proletarische pratijk te passen. Als het model klopt, beginnen ze te glimmen en dan moet alles voor hun vindinkje wijken. Soms zijn ze ook aan die praktijk ontgroeid en snappen ze weinig meer van het volkse gekriebel aan hun ivoren voeten.

De academicus, Piet Hoed zal ik hem noemen,  die probeert zijn wetenschappelijk onderbouwde modellen zo maar los te laten op de samenleving, krijgt met problemen te maken. Dat gebeurt vooral als die academische basis gepaard gaat met veel dadendrang. Piet Hoed grijpt in het leven van de werkloze of minimumlijder, Jan Pet dus, in. Van tijd tot tijd presnteert Piet Hoed zijn plannen ook nog als verbetering maar Jan Pet ziet op korte termijn alleen de nadelen. Letterlijk, in het dagelijks gebruik en in het marginale leven dat deze Jan leidt.

Het probleem schuilt hem in de aansluiting want met een wetenschappelijk model heb je nog geen politieke doelstelling. Dat lukte zelfs die malle Karl Marx niet en daarom plakte hij zijn “Heilstaat” aan zijn model terwijl hij zich nauwelijks afvroeg hoe dat allemaal uitgevoerd moest worden. Een wetenschappelijk model met gevuld worden met maatschappelijke relevantie voordat het een volwassen politieke doelstelling kan worden.  

Het lijkt mij toch de taak van Piet Hoed om met de academische modellen in de hand, aan Jan Pet duidelijk te maken waar de voordelen verborgen zijn: concreet, tastbaar, aaibaar desnoods. De kloof tussenn burger en bestuur verwijdt zich en wordt o9noverbrugbaar als Piet Hoed zich afkeert van het marginale en kleine en van de zekerheden die Jan Pet zich met veel moeite eigen heeft gemaakt.

Hoe zit dat nu met onze politieke partijen. De meeste hebbenw el modellen maar slagen er niet in om daaraan een maatschappelijk relevant beeld te verbinden. Dat geldt voor de VVD die de bloedgroepen liberaal en conservatief niet kan verenigen omdat ze onverenigbaar zijn. Het geldt voor de PvdA omdat ze twee bloedgroepen in zich heeft die maar heel moeizaam tot één politieke doelstelling kunnen komen, het geldt voor het CDA omdat het zijn beginselen te grabbel heeft gegooid en dus maar een zwakke basis heeft, het geldt voor de SP bij gebrek aan wetenschappelijke modellen, het geldt voor D66 bij gebrek aan uitgangspunten.

Het PVV heeft weliswaar geen wetenschappelijke modellen maar wel een heel smalle politieke doeslstelling. Alles wat daarbuiten valt is afval vanwege hetg gebrek aan wetenschappelijke modellen.  GroenLinks heeft de zaken goed voor elkaar maar heeft moeite met de presentatie en de ChristenUnie en SGP genieten al heel lang van één en dezelfde politieke doelstelling. Daaraan knopen ze bij tijd en wijle ook nog wel eens een wetenschappelijk model vast maar dat is te verwaarlozen. Als ik politicus was, zou ik nog maar eens even flink kauwen voordat ik me weer aan verkeizingen waagde want waar moet het nou toch eigenlijk over gaan?  

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Referenties:

 

“Waar gaat dat heen, hoe zal dat gaan, waar komt die rotzooi toch vandaan?”(Barend Servet e.a.)

“Samen tegen ons eige”(Koot en Bie)

“Kunnen we effe een beeld krijgen”(Jan Schaefer)

Http://4politicians.wordpress.com

Service

www.janmetdepet.nl

www.janmetdepet.nl/particulier/default.asp

www.corstoker.nl/2006/04_27_06.html

www.volkskrant.nl/binnenland/article1160232.ece/D66_pleisterplaats_voor_doctorandussen 

www.uk.rug.nl/archief/jaargang37/03/04d.php

www.gribnau.com/Financieele-Dagblad-n25m42

  

 

 

 

Geef een reactie

