Calvijn en de domme doos

Mijn vader was doopsgezind en mijn moeder remonstrants. Het kwam nog even ter sprake tijdens een  bezoekje dat ik afgelopen vrijdag aflegde bij iemand die van niet eens zo heel erge gereformeerde kom af is. “Doopsgezind en remonstrants”, zei hij. “Ja, daar kun je inderdaad niet veel van verwachten.”Dat klopt, het is nooit goed met me gekomen.

Hoe ging dat in de praktijk? Ooit gebruikte mijn moeder de uitdrukking “Onze Lieve Heer”. Achteraf ben ik gaan begrijpen dat ze die uitdrukking bezigde als ze geen zin had om alles goed uit te leggen. Dan had “Onze Lieve Heer” het gedaan.  Op een goede dag vroeg ik haar waar OLH zich bevond en toen zei ze “Overal maar je kunt hem niet zien. Hij ziet jou wel. Tja, daarom heb ik pas na het overlijden van mijn moeder de eerste sigaret opgestoken. Ik vond het toch een beetje beangstigend. Zo’n gluurder die je niet kunt zien. 

Voor mezelf vond ik de uitdrukking “overal” wat vreemd en dus besloot ik, omdat ik nu eenmaal altijd een denkertje ben geweest, dat hij in het stopcontact woonde. In de “wandcontactdoos” zoals dat ding officieel heette. Uit die doos kwam immers ook een macht die je niet kon zien. Bovendien werd het meteen heel verklaarbaar waarom je niet met je vingers in het stopcontact mocht prikken. Dat kon OLH wel eens heel irritant vinden en misschien trok hij je dan wel naarbinnen. Ik zou balen als een stekker en ik moest er niet aan denken.  Ondanks de officiële benaming probeerde ik het contact dus te voorkomen. Alles bij elkaar bleef het Godsbeeld redelijk diffuus maar het getal 220 was wel heel bijzonder.

Heel wat minder diffuus was het godsbeeld van Johannes Calvijn maar ja, die kon dan ook godsonmogelijk een remonstrantse moeder hebben (wedden dat allerlei dertigminners zich nu zitten af te vragen waarom dat niet kon? Ik zou zeggen, plunder Wikipedia eens. met een beetje geluk staat het er nog goed in ook).  Calvijn had een glashelder Godsbeeld. Interpolis in de zestiende eeuw.

Jammer is het dat hij daarom tot eeuwige pilaarbijter is uitgekozen en tot de zondaar de ons volk zo saai heeft gemaakt. In werkelijkheid is dat allemaal onzin want Johannes Calvijn ging op zondag altijd een eindje uit varen op het meer van Genève. Dat is wel even iets heel anders dan te zorgen dat de erwtensoep al op zaterdag klaar is zodat er op zondag gegeten kon worden. 

Calvijn als verschrikkelijke fundamentalist. Nou ja, hij had er zeker de trekjes van maar dat was ook niet zo gek. Het Sodom en Gomorra dat de toenmalige paus en bisschoppen van de kerk maakten, loog er niet om. Het celibaat werd, om maar eens een voorbeeld te noemen, alleen nog maar genoemd als het dienstig was om het domme volk onder de duim te houden.

Nee, de RK-kerk was verrot tot op het bot. Johannes Calvijn probeerde als het ware  een maatschappelijke crisis te voorkomen door de mensen weer even duidelijk te maken waar het in het leven eigenlijk om ging: oprechtheid, arbeidsethos en soberheid. Die soberheid ging helemaal niet zo ver dat je nooit eens lekker mocht eten, nooit een mooie jas mocht kopen of nooit een lekker wijntje genieten. Calvijn hield er allemaal van maar in  onze dagen zou hij gekozen hebben voor GroenLinks.

Hem is bovendien verweten dat hij zijn tegenstanders op de brandstapel zette.  Nou ja zeg, dat deed in die tijd iedereeen hoor die iets te vertellen had! Brandstapels en schavotten waren toen net zo wijd en zijd verbreid als nu de woonkamerbrede LCD-schermen waarop de meest afschuwelijke films te zien zijn. ’t Is ook gewoon lekker hoor om zo nu en dan eens een moordje te zien en denk eraan…films over enge Amerikaanse mensenetende psychopathen bestonden in die tijd nog niet maar de mens had ook toen al behoefte aan verstrooiing. Ik bedoel maar: hup, de brandstapel op na vreselijke martelingen in kelders die dropen van het vocht. 

Terwijl ik de laatste woorden opschrijf, zie ik uit het stopcontact een handje komen met een klein kanten zakdoekje. De letters JC staan in één hoek geweven. Het handje wuift naar me als teken van dank. Graag gedaan!

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

 

Service

www.calvijn.org

www.500jaarcalvijn.nl

www.johannescalvijn.nl

www.nieuwwij.nl/index.php?pageID=15&messageID=2064

www.web7.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=68

www.nl.wordpress.com/tag/calvijn

 

 

 

 

/

 

Geef een reactie

