Hou zee!!!

“Hou zee, kameraden”, het was de groet die de NSB zichzelf had aangemeten als equivalent van “Sieg Heil”. Je moet wat. Het klonk ook als een echte Bataafse kreet van een volkje aan de kust met de uitstraling van mannen van Jan de Wit (zit die tegenwoordig niet bij de SP?) die de zee de baas konden.

De leus betekent natuurlijk “houdt moed” en die houd ik mijzelf geregeld voor. Niet vanwege de ons door aandeelhouders opgelegede crisis maar vanwege de gekkigheid die ik om mij heen zie. Zo heb ik kortgeleden gehoord dat de invoer van Chinees speelgoed moet worden beperkt omdat het onveilig is. Volgens mijn bronnen zitten er teveel Tibetaantjes in verwerkt en die spelen op bij het gebruik. Ja, de vrije markt is toch wel een soort heilstaat.

Heilig is ook het geloof in het goede dat schuilt in de groei der dingen. Bedrijven moeten groot en vooral internationaal zijn om de gevraagde kwaliteit en vergeet niet synergie  te leveren. Ik hoorde het woord voor het eerst in de jaren zeventig van de vorige eeuw en dacht toen dat het een soort aspirine was.

Integendeel, het bleek een hoofdpijndossier te zijn. Synergie wil zeggen dat je ondanks een groeiend aantal elkaar beconcurrerende afdelingen en medewerkers toch nog in staat bent een product af te leveren. Het heeft te maken met groeien en groei is in ons vrijemarktprincipe het sleutelwoord, ook al zagen mannen als Fentener van Vissingen er geen onbetwist heil in.

Het gekke is dat economen al vele tientallen jaren weten dat ongebreidelde groei van bedrijven geen enkel positief resultaat oplevert behalve goudgeklater in de zakken van aandeelhouders. Biologen hebben zelfs aan kunnen tonen dat groepen die groter zijn dan enkele tientallen mensen minder effectief gaan functioneren. Wat te denken van de effectiviteit van organisaties van tienduizenden mensen. Een bedrijf als Vattenfall of RWE is niet anders dan een economische storthoop waarin de enige synergie bestaat uit het broeisel in het centrum. Niks krachtige internationale bedrijven maar bergen van onrecyclebaar afval!    

Synergie in de portefeuilles van aandeelhouders. Dat is nu niet meteen iets om naar te streven mag ik toch wel zeggen middenin de huidige crisis. Even zo goed gaan we gewoon door met groeien en groter worden. Nu is het weer ineens in de mode om de aandelen van het energiebedrijf te verkopen  vanwege de te verwachten synergie (papiergeld en munten liggen kriskras door elkaar) in de portefeuilles van de aandeelhouders.

Synergie binnen het energiebedrijf  wel te verstaan want de overheid gaat op die manier aan bloedarmoede lijden. het voordeel ligt al weer  bij de vrije markt die ons allemaal in een vrije val naar beneden heeft gelokt. 

 Het ergste is dat bestuurders er soms toe neigen om aan die graaizucht toe te geven.

Ik heb er wel eens over gedacht om mijn schuur te verkopen aan de buurman. Voor de opbrengst zou ik, bij inlevering van mijn huidige voertuig, een aanrdige camper kunnen kopen. Met het geld zou ik dus iets “leuks” kunnen doen en toch is er iets dat mij tegenhoudt. Waar laat ik die rotbende die nu inn mijn schuur ligt en hoe doe ik het straks met de fietsen en de friteuse? Als de camper eenmaal is weggeroest, ie het geld weg en ook de schuur.

Ik bedoel maar, natuurlijk kunnen die overheden met de extra inkomsten iets aardigs doen maar de lol is er op een goede dag gewoon vanaf en dan ben je armer dan je ooit was. het gekke is dat de overheid wel wil dat de burger zich financieel verantwoord gedraagt, zie de beslissingen rond de hypotheek, maar zelf vertikt ze dat ten enen male. 

Ze verkoopt haar bezittingen naar hartenlust en koopt een vliegtuig waarvan alleen een gekke luchtmachtgeneraak nog denkt dat het ergens voor dient. Niemand weet tegen welke vijand je dat vliegtuig zou gaan moeten inzetten maar staatssecretaris Kuifje krijgt er maar niet genoeg van om de voordelen ervan aan te prijzen. Hoe zat dat ook weer met de nieuwe kleren van de keizer? Kent iemand dat sprookje nog? Natuurlijk, het is maar een sprookje maar daarvoor zal toch wel een aanleiding zijn geweest?

Energiebedrijven verkopen, kun je doen als de hypotheek is vervallen en dat is pas het geval als er zoveel windmolens langs de wegen staan, dat alle energiecenrtales bij elkaar nog maar 5 procent van de energiebehoefte leveren. Dat zou trouwens een heerlijk idee zijn. Over transparantie gesproken, netzo trendy als synergie, door die windmolens kan iedereen zien waar de energie voor zijn spiegelei vandaan komt.

Kortom, hou zee mijne kameraden en sluit u aan bij de NSB (Not Selling Board) . Laat die meneer Van der Vatten uit Zweden maar groot worden door klein te blijven (wie zei dat ook weer?)

Tot sterkte,

Kaj Elhorst

Http://4politicians.wordpress.com

 

Service

www.depers.nl/buitenland/164771/Economische-groei-leidt-tot-schaarste-elektriciteit.html

www.economischegroei.net/file/47

www.timetoturn.nl/new/pivot/entry.php?id=316

www.nujij.nl/chinese-industrie-leidt-tot-afwijkingen-baby-s.4723989.lynkx 

www.centerforservantleadership.nl/p-httpd/multimedia/Nieuws_FD_08_01_12_Groei

www.d4net.nl/node/531

 

Geef een reactie

